Wie kan me dringend helpen? Wettelijk samenwonen met student

Me-Online
Topic Starter

Wie kan me dringend helpen? Wettelijk samenwonen met student

#1 , 12 nov 2009 14:08

Hallo

Einde deze maand ga ik samenwonen met mijn vriendin.
Ze is 21j en studeert nog tot eind februari.

Ikzelf ben werkende en zelfstandige in bijberoep.

Wat gaat er op financiëel vlak veranderen en waar moet ik hiervoor zijn?

Ik denk aan:

- Ten laste
- Kindergeld
- Studiebeurs
- ...

Wie kan me info verschaffen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 nov 2009 14:17

Tot eind februari domicilie bij ouders laten staan is eenvoudigste.

Me-Online
Topic Starter

#3 , 12 nov 2009 14:35

Vanwege de aankoop van een woning en aangaan van lening moeten we het aangekochte huis voor het einde van dit jaar bewonen.

Vandaar dus mijn vragen...

Reclame

Jan Beckers

#4 , 14 nov 2009 13:27

Hallo,

Ik zit eigenlijk met een beetje hetzelfde probleem: ik ga in december samenwonen met mijn vriendin (23 jaar) die nog studeert. Ikzelf werk al bij een privé-onderneming.

Ik heb wat informatie bijeengezocht. Als ik het goed begrijp is het voordelig om ons/jullie op te geven als wettelijk samenwonend, omdat je dan per jaar een belastingvoordeel krijgt dat kan oplopen tussen de 3000 en 4000 € (http://www.hm.be/img/free/LIFE%20TODAY_NL_P15-17.pdf en http://www.taxtalk.be/nl/2007/06/26/tip ... -la-carte/). Nu kan ik me voorstellen dat de ouders van mijn vriendin daarentegen minder belastingvoordeel zullen krijgen omdat ze dan niet meer op hun adres woont en niet meer fiscaal ten laste is van haar ouders. Ik heb echter nog nergens gevonden welk van de 2 doorweegt: de winst voor mij of het verlies voor haar ouders. Weet iemand hier iets over?

Wat betreft kindergeld zou mijn vriendin haar kindergeld krijgen in plaats van haar moeder (Bron: http://www.mijnsz.be/nl2/Forum_details.aspx?id=137). Het is echter mogelijk om dat kindergeld nog aan de moeder te laten storten. Dus wat betreft kindergeld hoeft er mijns inziens niets te veranderen. Iemand die dit kan bevestigen?

Wat zijn jullie intussen nog te weten gekomen?

Alvast bedankt!
Groetjes,
Jan

Me-Online
Topic Starter

#5 , 16 nov 2009 09:54

Niets meer eigenlijk... Had gehoopt hier wat meer te weten te komen..

Kindergeld krijgt automatisch je vriendin bij het wijzigen van adres. Dit kan je natuurlijk contant nog doorgeven aan haar moeder.

Belastingsvoordeel weet ik niet in Euro's, maar wel dat haar ouders dan minder voordelen hebben.. Maar goed, bij ons weegt dat niet op, omdat we de woonbonus voor 10jaar zullen verliezen! = een pak minder aftrek bij de belastingen.

Mijn vriendin zal nog studeren tot februari en dan proberen werk te zoeken, is het wel de moeite waard om haar dan ten laste op te geven bij mij of niet? Is missch. maar voor 3-4 maanden?

Jij nog iets te weten gekomen?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”