huwelijkscontract

erdovilo
Topic Starter

huwelijkscontract

#1 , 14 nov 2009 18:12

vraagje i.v.m. wijziging huwelijkscontract :
situatie : A en B zijn herhuwd met huwelijkscontract onder beding van totale scheiding van goederen - beiden hebben 1 kind uit hun vorig huwelijk. Na 25 jaar huwelijk willen beiden het contract wijzigen naar het wettelijk stelsel (langst leeft al) met de bedoeling de gezamenlijke verworven spaargelden aan elkaar te schenken.
vraag : op welke wijze kan zulks geschieden en wat zijn de modalitien ?
dank bij voobaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
hendrik1

#2 , 14 nov 2009 18:17

Hoi,

testament maken!

succes

wanton

#3 , 14 nov 2009 19:50

Hendrik , astemblieft!

Beste , ik herhaal hier het antwoord dat ik elders ook gaf :

Een gehuwd persoon met een kind uit een eerdere relatie maakt best geen contract ' langst leeft ,al heeft'. En zo'n contract is niet het wettelijk stelsel. Bij deze clausule heeft het kind uit de eerdere relatie het recht om dat contract te laten annuleren , om zo te vermijden dat hij de facto onterfd wordt. Hij kan die clausule aanvechten om zo te bereiken dat hij zijn reservatair of wettelijk bepaald minimum erfdeel zal bekomen.
Betrokken kind heeft minstens recht op al wat U had voor dit huwelijk plus minstens de helft van uw deel van de huidige gemeenschap. Wel voor de blote eigendom. U moet weten dat uw kind niet zal erven van uw echtgenoot-partner.
Laat uw contract wijzigen naar het wettelijk stelsel , en maak een testament om uw partner zo veel mogelijk te geven. Maar U kan en mag uw kind uit uw vroegere relatie niet vergeten.

Maar praat eens met uw notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

j.demoor

#4 , 16 nov 2009 10:43

“Art.1387.De echtgenoten regelen hun huwelijksovereenkomsten naar goeddunken, mits zij daarin niets bedingen dat strijdig is met de openbare orde of de goede zeden.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘scheiding van goederen’ omzetten in ‘wettelijk stelsel’ kan dus.

“Art.1461.Echtgenoten kunnen overeenkomen dat de langstlevende of een hunner indien hij het langst leeft, bij de verdeling een ander deel dan de helft, of zelfs het gehele vermogen, zal ontvangen.”(Burgerlijk Wetboek).

Onder het wettelijk stelsel kunnen de echtgenoten dus (langst leeft al) bedingen.

“Art.1465.Ingeval er kinderen zijn die niet gemeenschappelijk zijn, blijft elk beding in het huwelijkscontract hetwelk ten gevolge heeft dat aan een der echtgenoten meer wordt gegeven dan het *beschikbaar gedeelte, zonder gevolg ten aanzien van het meerdere...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

* “Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat....”(B.W.).

Wat aan een der echtgenoten meer wordt gegeven dan de helft van de goederen van de beschikker blijft dan zonder gevolg ten aanzien van het meerdere,indien hij bij zijn overlijden één kind achterlaat.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#5 , 16 nov 2009 14:31

“Art.1465.Ingeval er kinderen zijn die niet gemeenschappelijk zijn, blijft elk beding in het huwelijkscontract hetwelk ten gevolge heeft dat aan een der echtgenoten meer wordt gegeven dan het *beschikbaar gedeelte, zonder gevolg ten aanzien van het meerdere...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).
In het nederlands : er wordt bevestigd dat een kind uit een vorige relatie dan dit huwelijk een formule 'langst leeft ,al heeft ' met succes kan aanvechten , in die mate dat hij zijn reservatair deel zal krijgen. En dat is de helft van al wat in de nalatenschap zit van vader, zowel eigen als gemeenschappelijke goederen. De andere helft kan naar de echtgenote gaan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”