vriend mede eigenaar maken van huis

Wenn08
Topic Starter

vriend mede eigenaar maken van huis

#1 , 23 nov 2009 17:24

Hallo,
ik heb een huis, dat is mijn eigen eigendom. Ik woon er nu al een hele tijd samen met mijn vriend, en we willen dat mijn huis ook zijn eigendom word.Zo kan hij in de toekomst ook mede investeren in de verbouwingen.
Op welke manier kan dit het beste?? Wij gaan volgend jaar trouwen, naar het schijnt is dit ook de goedkoopste manier om mede eigenaar te worden.
Is dit waar?
Kan er iemand me hier meer over vertellen?

Wendy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 23 nov 2009 18:38

Als en wanneer u trouwt , maakt U een huwelijkscontract waarbij U inbreng doet van uw huis in de gemeenschap. Indien er een lening op zit , ook die in de gemeenschap brengen. Deze akte kost bijna niets aan registratierechten. Wel het loon van de notaris natuurlijk. In die akte kan een terugkeerclausule gezet worden zodat bij scheiding het huis uw eigendom blijft ,eventueel mits een vergoeding wegens zijn investering.

Niet vergeten ook bij de bank de lening op de twee namen laten zetten , zodat hij fiscale aftrek kan doen.
Trouwen is in dit verband de goedkoopste manier , jawel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Wenn08
Topic Starter

#3 , 24 nov 2009 18:52

oke, bedankt :)
we gaan dan maar eens langs bij de notaris

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 nov 2009 19:23

Om te scheiden zal het dan wel mat moeilijker zijn...

Dus zorg dat uw huwelijkscontract goed in mekaar steekt met alle mogelijke opties wat roerende en onroerende goederen betreft --- wat met kinderen en eigendom - wat indien firma wordt opgericht - wie eigenaar wordt van welke goederen bij scheiding enz enz ...

Onze notaris vond het indertijd maar niks - maar x tijd geleden veranderde onze juridische toestand en toen bleek dat we een contract hadden dat nog altijd al die mogelijkheden indekte- geen extra kosten en dadelijk van start gaan - ook geen problemen tgo de bank.
Ik zie bij jongere collega's soms zeer veel problemen bij echtscheiding en kinderen - wel zelfs dat staat er bij ons in - alleen niks over de kleinkinderen dat zijn we verdorie vergeten. Tja niet aan gedacht toen

Wenn08
Topic Starter

#5 , 26 nov 2009 10:02

Bedankt voor de tip, ik zal dat alles dan ook grondig bespreken met de notaris.
Afspraak is alvast gemaakt, zal van alles eens een lijstje maken, zodat ik nix vergeet !!

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”