samenwonende met schulden buitenzetten.

olijfje2612
Topic Starter

samenwonende met schulden buitenzetten.

#1 , 03 dec 2009 17:30

Ik ben sinds een half jaar gaan samenwonen met mijn partner. Ik tekende het huurcontract maar hij tekende wel mee als mede inwonende. we staan hier met drie gedomicilieerd. Ik, hij en mijn zoontje. Hij heeft een redelijke schuld waarvan ik wel op de hoogte was maar hem wel een kans wilde geven. uiteindelijk heb ik hem zover gekregen om budgetbeheer te doen zodat ik toch ook wat geruster zou zijn. Dit staat na drie maanden nog steeds ni op zijn punt daar hij alle vijf voet van werk en dus ook van inkomen veranderd. Van voorbije maand heb ik dus voor de gezamelijke kosten nog steeds geen geld gezien. Heb alles voorgeschoten alsook eten. Ondertussen smoor hij ook regelmatig joints binnenin huis waarvan er opvoorhand afgesproken was dat dat ni binnenkwam. Ik ga op deze manier ni blijven alles alleen kunnen betalen en zo kunnen leven. Ben op van de stress en druist zwaar in tegen mijn opvoeding. Is er iets dat ik kan doen. Blijkbaar kan ik die ni eens buiten gooien. Kan er toch ni gewoon op toezien dat hij mij en mijn zoontje mee de goot intrekt. Verhuizen wil hij zelf ni, terwijl hij totaal de huishuur niet eens alleen kan betalen. Ik zou dat mogelijk wel kunnen, maar heb geen zin voor te gaan werken voor een man die zijn verantwoordelijkheden ni wil nemen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa

#2 , 03 dec 2009 18:46

als u gewoon feitelijk samenwoont heeft hij geen recht van mede-huur. u kan hem bij de gemeente van die domicilie doen uitschrijven. en voor de rest kan u hem gewoon buitenzetten. Zou u daar toch problemen mee krijgen via de rechtbank, dan beargumenteert u dat de integriteit van uw kindje in gevaar komt doordat hij niet de beloofde financiële bijdragen levert, en u door zijn nalatigheid financieel in de problemen komt om uw zoontje goed te kunnen verzorgen + bovendien is de integriteit van uw kind in gevaar door zijn joint-gebruik. Zorg wel dat u de verhuurder schriftelijk aangetekend op de hoogte brengt als uw vriend weg is en de domicilie veranderd is.

u kan het ook 'braver' aanpakken en naar de vrederechter stappen die dan bemiddelt en vervolgens tot een overeenkomst komen dat hij bijvoorbeeld binnen de maand bij u moet weg zijn.

Bij wettelijke samenwoning is dat niet zo, maar dat is bij u het geval niet dacht ik...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 dec 2009 18:46

Als hij daar woont kan u hem daar NIET buitenkrijgen.
1 - U hebt een huurcontract ondertekend hij blijkbaar ook dus dat is ook tegenstelbaar aan hem en dus als medehuurder ook door hem te gebruiken.
2 - Hij is daar ingeschreven dus zijn belangen zijn daar en dat is zijn woning.
Niemand kan uit zijn woning worden gezet dan met een vonnis rechtbank.
Geen vonnis dan blijft hij daar wonen.
Politie zal om die reden niet optreden.

3 - De andere punten - roken van 'jointjes' is niet alleen slecht voor de gezondheid maar tevens strafbaar, ZEKER in aanwezigheid van minderjarigen.
Hiervoor kan u wel de politie inschakelen - vb via de jeugdbrigade wegens problematische opvoedingssituatie. Die PV of verslagen ( sociale dienst) zijn wel elementen die u dan bij de verderechter kan aanhalen om een bevelschrift te krijgen hem buiten te zetten.

Ook het zich niet houden aan meebetalen is een reden maar dan zal je hier alle middelenenvan bewijsopbouw moeten gebruiken - aangetekend in gebreke stellen - verschillend emalen - zeggen afspraken die duidelijk in schrijvens vermeld moeten staan niet naleven enz.

Als u was gehuwd was vb art 221 BW van toepassing - art 223BW kan u mogelijk wel gebruiken

Reclame

3399AAaa

#4 , 04 dec 2009 22:04

sorry, inderdaad ik heb het nog eens nagekeken. u kan hem wel doen uitzetten omdat hij - mede-huurder zijnde - u het "rustig genot" op de gezinswoning ontzegt waarop u wettelijk recht heeft. dat is inderdaad nodig via een vonnis.

de verhuurder blijft wel vreemd aan dat vonnis. dus tegenover hem moet uw vriend dan wel zijn huur opzeggen.

in geval u het pand alleen huurde zou u hem wel kunnen buitenzetten, mits een redelijke termijn te respecteren (aldus de rechtsleer). maar in de praktijk gebeurt het dikwijls dat de ene de andere gewoon stante pede buiten zet.

j.demoor

#5 , 05 dec 2009 11:21

‘Een opzegging dient te worden beschouwd als een daad van beschikking over het onverdeelde huurrecht,zodat,voor de geldigheid ervan,krachtens art.577-2,§6 B.W.,hiertoe de medewerking van ALLE medehuurders vereist is‘[Rb.Gent 7 januari 2005(de H./Van B.),R.W.2006-07,1163-1166].

“Art.223.Indien een der echtgenoten grovelijk zijn plicht verzuimt,beveelt de vrederechter, op verzoek van de andere echtgenoot, dringende voorlopige maatregelen betreffende de persoon en de goederen van de echtgenoten en de kinderen. Hetzelfde geschiedt op verzoek van een der echtgenoten, indien de verstandhouding tussen hen ernstig verstoord is.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

De vrederechter kan onder meer het gebruiksrecht van huis en huisraad toekennen aan één echtgenoot en de andere de toegang tot dat huis verbieden.

Wettelijk of feitelijk samenwonende partners zijn geen echtgenoten,zodat art.223 B.W. voor hen niet geldt,wat ZOU kunnen aangevochten worden voor het Grondwettelijk Hof als schending van het gelijkheidsbeginsel.

Een CREATIEVE vrederechter ZOU analogisch toepassing kunnen maken van art.223 B.W. om aan een samenwonende partner de toegang tot de woning van de andere partner te verbieden,ook al is hij medehuurder en als toebehoren de huur ten aanzien van hem of van beiden te ontbinden,met toepassing van art.1760 B.W..
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 dec 2009 18:47

Enkel gehuwden kunnen dan weer beide voor de ganse som aangesproken worden en blijkbaar samenwonenden niet dat klopt toch ook niet
Gehuwden kunnen dan weer niet stelen van elkaar ttz grond van verschoning - (wettig) samenwonenden kunnen wel stelen - staan niet in strafwetboek vermeld.
Gehuwden moeten bij scheiding naar de rechtbank - de samenwonenden moeten ofwel niets doen ofwel het papiertje bij de dienst bevolking gaan opzeggen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”