domicilieadres

ydnew
Topic Starter

domicilieadres

#1 , 07 jan 2010 00:30

mag je elders wonen en je domicilieadres ergens anders zetten?
ik bezit een woning en mijn domiciel is daar gevestigd terwijl ik al een tijdje bij mijn vriend woon.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 07 jan 2010 01:12

mag je elders wonen en je domicilieadres ergens anders zetten?
ik bezit een woning en mijn domiciel is daar gevestigd terwijl ik al een tijdje bij mijn vriend woon.
De wet zegt:

Art.16.§ 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

“Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete en zesentwintig tot vijfhonderd (euro)...”(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten).

Maar is er is natuurlijk geen "big brother" die dit konstant bewaakt...
Zolang er geen bedrog mee gemoeid is (sociaal, fiscaal,...) en geen enkele derde er nadeel of hinder van ondervindt (vooral de overheid niet in haar kontakten met U), zal er geen haan naar kraaien dat u niet in uw domiciliebed slaapt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

tianneke

#3 , 07 jan 2010 09:12

Je 'logeert' dan gewoon ergens anders..
Ik heb niet de indruk dat er ingegrepen wordt in de praktijk, zelfs al is het als er financieel voordeel aan verbonden is (ik denk hier bvb aan een hogere uitkering)

Reclame

ydnew
Topic Starter

#4 , 07 jan 2010 23:05

Je 'logeert' dan gewoon ergens anders..
Ik heb niet de indruk dat er ingegrepen wordt in de praktijk, zelfs al is het als er financieel voordeel aan verbonden is (ik denk hier bvb aan een hogere uitkering)
Ik stempel wel, heeft dit gevolgen?
kunnen ze mij een boete geven als ik daar blijf wonen bij mijn vriend?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 jan 2010 12:21

Toch wat rechtzetten. Als het uw woning betreft mag je idd ergens anders 'logeren'.
Als de kwartierinspecteur u echter niet meer kan aantreffen gaat hij u administratief schrappen. Met alle gevolgen vandien
Als u echter samenwoont met uw vriend dan begaat u een strafbaar EN laakbaar feit gezien u niet meer gezinshoofd bent.
Dit kan ernstige gevolgen hebben.

artemis

#6 , 09 jan 2010 13:35

Als de kwartierinspecteur u echter niet meer kan aantreffen gaat hij u administratief schrappen.
Administratief schrappen uit eigen woning, wordt dat gedaan?

Enkele maanden geleden las ik in de pers dat steden en gemeenten meer werk zouden gaan maken van het controleren van domicilies en dit specifiek omdat er nogal wat misbruiken zijn met het oog op het verkrijgen of het behouden van hogere uitkeringen.

Iemand die bv stempelt krijgt een hogere uitkering als alleenstaande dan als samenwonende.

tianneke

#7 , 09 jan 2010 15:45

Iemand die bv stempelt krijgt een hogere uitkering als alleenstaande dan als samenwonende.
Het wordt nog door de vingers gezien...de officiële instanties zijn van heel veel op de hoogte.

Franciscus

#8 , 09 jan 2010 16:21

Dat is een vergissing die veel mensen maken. Het feit dat men eigenaar van een gebouw is heeft niets te maken met het in de grondwet voorziene element woning. Waar al uw rechten zijn en waar niemand binnen kan zonder bevelschrift. Dus als u daar niet woont en geen belangen heeft geschrapt.
vb handelaars met een firma in de stad die boven hun winkel 'wonen' maar in feite in een villa ( ook van een firma) in 2930 .
Op studio enkel een enkel bed en tafel ... en nu falling ..... voel je het komen.
Waren heel boos als deurwaarder plots bij hun villa stond en dat zelfs hun adres amdministratief was aangepast. Administratieve inschrijving.

artemis

#9 , 09 jan 2010 16:33

Maar ook van heel veel niet...

Er zijn talloze mensen die het blijkbaar kunnen opbrengen om een vals domicilieadres te huren om hun uitkering niet te zien verminderen. Het verschil is blijkbaar zo significant dat ze het er voor over hebben extra huishuur te betalen...
In mijn straat bv is er al zo een huis waar niemand woont. Het zijn 'gemeubileerde' studio's die bewust voor dat doel verhuurd worden (op enkele pied-à-terres na). Het lijkt wel een niche markt.

In dat persartikel stond ook dat ze bij twijfelgevallen zover zouden gaan om het verbuik te checken (electr, water, gas) om zo vast te stellen of een adres effectief bewoond wordt of niet.

Ik wil het wel allemaal nog zien gebeuren.....

Er is in dit land helemaal geen woningnood maar nu worden er wel veel goedkope of betaalbare woningen van de markt gehouden op deze manier.

Franciscus

#10 , 09 jan 2010 16:37

Als u dat weet geef het door aan uw kwartieragent.
In Antwerpen is tegen postbusadressen trouwens al een heel onderzoek geweest MET veroordelingen hoor.
Indien probleem - over functioneren van ... - geef dit door een Intern Toezicht van de politiezone of aan de dienst Algemene Inspectie Federale politie.

roharro

#11 , 09 jan 2010 17:06

Het gegeven van het domicilieadres en het verplicht verblijven aldaar moet wel in zijn kontekst bekeken worden. Indien de domiciliering of niet-domiciliering sociaal bedrog of fiscale ontwijking tot gevolg heeft stelt men zich bloot aan vervolging.

Nochtans woon ik sedert mijn opruststelling (samen mét echtgenote) alternerend op twee adressen in België (samen mét echtgenote). Uiteraard is slechts één daarvan ons officieel domicilie. Ik heb de wijkagenten op beide locaties spontaan van die situatie ingelicht. Op hun vraag heb ik hen de telefoonnummers en de GSM nummers meegedeeld aangezien ze mij vriendelijk voorstelden mij te verwittigen indien er iets aan de hand zou zijn.

Franciscus

#12 , 09 jan 2010 18:02

Perfect in orde - en voor 2de adres vermoedlijk taks 2de verblijf?

roharro

#13 , 09 jan 2010 18:12

Perfect in orde - en voor 2de adres vermoedlijk taks 2de verblijf?
Tot zover nog niets van gezien of gehoord. Zonet de lijst met retributies, taksen, heffingen, enz. van de gemeente geraadpleegd en ik vind er geen spoor van dergelijke heffing in terug....

tianneke

#14 , 09 jan 2010 20:54

Hier is de kwartieragent op de hoogte...en de gemeente ook.
Mij werd vertelt dat de dame mag 'logeren' waar ze wil...maar huur betalen dat doen ze niet correct.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”