aankoop grond

typerke
Topic Starter

aankoop grond

#1 , 14 jan 2010 15:57

ik ben gehuwd met een huwelijkscontract (wettelijk stelsel). Wij overwegen een stuk grond te kopen. Mijn echtgenoot wil echter dat de grond op zijn naam staat aangezien het gaat om grond van iemand uit zijn familie dat we kopen. Mijn vraag is: komt deze grond dan onder het gemeenschappelijk deel als het op zijn naam staat ? De grond zou wel met gemeenschappelijk geld worden betaald ...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 14 jan 2010 16:58

komt deze grond dan onder het gemeenschappelijk deel als het op zijn naam staat ?
Neen , als hij alleen als koper wordt genoteerd is de grond van hem alleen. Indien de aankoop betaald wordt met gemeenschappelijke gelden , ontstaat er een schuld van zijn eigen vermogen aan de gemeenschap. Die schuld moet eens voldaan worden. Dit gebeurt bij een echtscheiding of ook bij overlijden zonder kinderen.

Eigenlijk is deze situatie af te raden. Als u op een grond van hem zou gaan bouwen , is ook hetgeen erop staat van hem alleen. Dan hebt U jaren meegewerkt en is het resultaat nihil.

Er zijn enkel sentimentele redenen om op zijn naam alleen een grond uit zijn familie te kopen. Dat weegt niet op tegen de moeilijkheden die er ooit zullen komen.

Dus , U betaalt samen , U bent samen eigenaar.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

3399AAaa

#3 , 14 jan 2010 17:09

inderdaad, zoals wanton zegt. een vermoeiende weg...

het is wel zo dat in de rechtspraak al werd beslist dat als het huis dan gebouwd wordt met bv. een gemeenschappelijke hypotheek, dat het huis wel werd verondersteld van beiden te zijn, aangevuld door het feit dat die lening onmogelijk door die ene echtgenoot kon zijn afgelegd - wegens te zwaar. Maar die uitspraak geeft geen enkele garantie voor u. Daarnaast zijn er nog wel wat theorieën zoals de kostenleer en verrijking zonder oorzaak, en de natrekking, maar ook dat geeft geen enkele garantie als het ooit tot een discussie komt. Best niet aan beginnen dus.
Plus est en vous

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”