samenlevingscontract?

M&M
Topic Starter

samenlevingscontract?

#1 , 20 jan 2010 14:56

Mijn vriend en ik wonen samen. Het huis heeft hij gekocht op zijn naam.
Nu heb ik wel al enig geld in de verbouwingen gestoken, deze zou ik dan ook graag terug willen de dag dat de relatie beëindigd zou worden.
Ons relatie heeft aan een zijden draadje gehangen waardoor ik mijzelf een beetje safe wil stellen. Want uiteindelijk heb ik niets.

Nu heeft hij een lening afgesloten die wij beide zullen moeten tekenen, ik als medelener. Ik vroeg me af of er een mogelijkheid bestaat dat op papier te zetten dat hij verantwoordelijk is voor die lening?
Dat zegt hij me ook, dat hij de lening betaald, dat ik er gewoon bij sta omdat hij ze anders niet zou gekregen hebben maar dat hij ze wel zal afbetalen. Het gaat over een periode van 5j.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa

#2 , 20 jan 2010 15:25

Contract maken!! Alles op papier voor uw eigen bestwil. Een notaris kan u alle info geven.

U tekent mee? als hij morgen geen zin meer heeft om te betalen kan de bank bij u komen aankloppen....

Het belangrijkste voor u lijkt me: dat u onderling afspreekt wie de lening afbetaalt als de relatie eindigt (dat bindt u onderling, maar de schuldeisers hoeven daar geen rekening mee te houden). Dat hij bij het einde van de relatie in het huis mag blijven wonen, maar dat hij binnen periode x aan u een vergoeding uitbetaalt.... (dat is allemaal maatwerk en kan de notaris voor u tot in de puntjes uitwerken)

In zo'n contract regelt u alles wat u wil, bijvoorbeeld:

"ieder draagt bij in lasten van het samenleven naar zijn vermogen"

"als de relatie eindigt, kan x in het huis blijven wonen, y zal verhuizen."

hoe jullie de bewijsregeling van de eigendom van de goederen onderling willen aanzien: bv. alle huisraad is van elk de helft

u kan een inventaris maken van wat uw eigen goederen zijn voordat u ging samenwonen, en u formuleert dat die goederen van u blijven.

wie wat zal verschuldigd zijn als de relatie eindigt...

al wat in u opkomt dat belangrijk is op persoonlijk, materieel en financieel vlak en wettelijk ok, kan u afspreken

Alles zo gedetailleerd mogelijk omschrijven in notariële akte!!
Plus est en vous

M&M
Topic Starter

#3 , 20 jan 2010 15:28

Het probleem is wel dat wanneer ik meeteken voor die lening en hij betaald niet, ze bij mij gaan komen hé dan. Stel nu dat we na 3j uit elkaar gaan, en hij betaald zn lening niet meer af, gaan ze sowieso naar mij komen want ik ben medelener. Dat wil ik vermijden. Maar zonder mijn handtekening krijgt hij deze lening niet en nu gaat het wel weer redelijk goed tussen ons.

Reclame

3399AAaa

#4 , 20 jan 2010 16:24

Schuldeisers willen hun geld zien, de rest is uw probleem, om het grof te zeggen.

Eventueel ieder van u een kleinere lening, bijvoorbeeld hij 70% en u 30%?

en u regelt dan in het contract dat hij bij het einde van de relatie u dat bedrag van die 30% terugbetaalt binnen x tijd na het einde van de relatie plus x procent intresten (die x procent niet te laag nemen en rekening houden met inflatie)....

Misschien zijn hier op het forum mensen met betere ideeën, want ik heb daar geen praktijkervaring mee. Het enige wat ik weet is dat u nu beter goede afspraken maakt dan af te wachten tot er misschien (hopelijk niet) binnen 20 jaar een bom barst en u vertrokken bent voor jarenlange discussies waar alleen advocaten geld aan verdienen. Want bij gebreke aan een samenlevingscontract beginnen die dan de regeltjes over natrekking, kostenleer en verrijking zonder oorzaak boven te halen, de één tegen de ander op, met een zeer onvoorspelbaar resultaat. Dat is een uitputtingsslag. En helemaal opnieuw moeten beginnen als je 50 bent, dat is niet om mee te lachen...

PS ik wil geen stokebrand spelen, maar behoudens het feit dat uw vriend juridisch geschoold is of veel ervaring heeft, moet u niet direct geloven wat hij zegt. Vraag altijd in uw eigen belang raad aan mensen die in zulke zaken thuis zijn. Denk ook aan uw eigen financiële toekomst in goede en kwade dagen.

Iemand anders?
Plus est en vous

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”