samenwonen(appartement overkopen)

marcvt63
Topic Starter

samenwonen(appartement overkopen)

#1 , 19 jan 2010 21:18

we hebben meer dan 4 jaar een samenlevingsconctract en wonen ook wettelijk samen.
het appartement is van mijn vriendin en ik heb het vruchtgebruik (zij is 10 jaar ouder)...
ik ben 10 jaar jonger en wil het helemaal overkopen..en aan haar het ook automatische het vruchtgebruik geven...
wat zijn de registratierechten voor de aankoop van het appartement?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 19 jan 2010 21:27

Het beste passeert met deze vraag eens bij een notaris. Het consult is gratis en zo bent ineens op de hoogte van alle kosten die deze transfer met zich meebrengt.

3399AAaa

#3 , 19 jan 2010 22:05

10 % registratierechten, (bescheiden woning is 5%) voor het Vlaamse Gewest

en dan zijn er nog wat voordelen die u kan hebben mocht u nog kortelings een ander onroerend goed hebben gekocht dat u nu terug zal verkopen, enz....

Misschien is een 'beding van aanwas' iets voor u....(in het kader van het erfrecht)

maar idd, ga even langs bij de notaris: dat is de persoon die u van eventuele voordelen op de hoogte zal kunnen brengen of die de voor uw situatie interessantste voorstellen kan doen aan de hand van uw specifieke uitleg.
Laatst gewijzigd door 3399AAaa op 21 jan 2010 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Plus est en vous

Reclame

j.demoor

#4 , 21 jan 2010 12:14

‘het appartement is van mijn vriendin en ik heb het vruchtgebruik’ houdt in dat u slechts de blote eigendom van het appartement zou kopen. Onderzoek echter of ’ik heb het vruchtgebruik’ opgenomen is in een authentieke akte.

“Art.44.Het recht bedraagt 10 ten honderd voor de verkoop...van eigendom...van onroerende goederen.“(W.Reg.=Wetboek Registratierechten Vlaams Gewest 30 november 1939).

Hierop bestaan afwijkingen(=art.46bis,49,53,61-3,109 W.Reg.). Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”