Halen en brengen van de kinderen bij verre verplaatsingen

ddduck
Topic Starter

Halen en brengen van de kinderen bij verre verplaatsingen

#1 , 29 jan 2010 13:48

Mijn ex en ik zijn gescheiden en hebben twee kinderen. De kinderen wonen bij mij en gaan om het andere weekend naar de mama.
Nu is mijn ex ingetrokken bij haar vriend (omwille van deze relatie heeft ze het gezin verlaten en ondertussen is ze hertrouwd) en eist ze van mij dat ik de kinderen daar naartoe breng of kom halen. Maw, dat ik de helft van deze - verre - verplaatsingen voor mijn rekening neem. Ikzelf ben, met de kinderen, op hetzelfde adres blijven wonen.

Kan zij werkelijk van me eisen dat ik een deel van deze verre verplaatsingen voor mijn rekening neem. Per slot is het haar keuze om zo ver van de kinderen te gaan wonen. Meer nog, het Schengen gedachtengoed in het achterhoofd, wanneer ze morgen zou beslissen om nog verder te gaan wonen, moet ik daar dan steeds ook voor opdraaien?

Dien ik op te merken dat deze verre verplaatsingen duur zijn en heel veel tijd kosten? Een alleenstaande ouder met twee tieners heeft niet echt veel ruimte om nog elk weekend honderden kilometers te reizen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 29 jan 2010 16:40

Mijn ex en ik zijn gescheiden en hebben twee kinderen. De kinderen wonen bij mij en gaan om het andere weekend naar de mama.
Nu is mijn ex ingetrokken bij haar vriend (omwille van deze relatie heeft ze het gezin verlaten en ondertussen is ze hertrouwd) en eist ze van mij dat ik de kinderen daar naartoe breng of kom halen. Maw, dat ik de helft van deze - verre - verplaatsingen voor mijn rekening neem. Ikzelf ben, met de kinderen, op hetzelfde adres blijven wonen.

Kan zij werkelijk van me eisen dat ik een deel van deze verre verplaatsingen voor mijn rekening neem. Per slot is het haar keuze om zo ver van de kinderen te gaan wonen. Meer nog, het Schengen gedachtengoed in het achterhoofd, wanneer ze morgen zou beslissen om nog verder te gaan wonen, moet ik daar dan steeds ook voor opdraaien?

Dien ik op te merken dat deze verre verplaatsingen duur zijn en heel veel tijd kosten? Een alleenstaande ouder met twee tieners heeft niet echt veel ruimte om nog elk weekend honderden kilometers te reizen.
Hoe staat het omgangsrecht en bijhorend ophalen/terugbrengen omschreven in het vonnis/EOT?

marmat

#3 , 29 jan 2010 21:57

Inderdaad, zowel U als Uw ex hebben zich te houden aan de bepalingen in het vonnis of notariële akte naar aanleiding van EOT waarin bepalingen zijn opgenomen betreffende de ophaling van de kinderen.

Als er bv. instaat dat beide partijen dienen in te staan voor de ophaling van de kinderen, zal Uw ex deze dienen af te halen bij Uw thuis. Anderzijds zal in dergelijk geval Uzelf de kinderen dienen terug te halen bij haar thuis.

Lees derhalve aandachtig de bepalingen hieromtrent na in het vonnis/akte EOT.

Reclame

ddduck
Topic Starter

#4 , 01 feb 2010 11:53

In de akte EOT staat duidelijk het volgende vermeld:

"Behoudens afwijking hiervoor eventueel bedongen, zal Mevrouw de kinderen afhalen en terugbrengen ten huize van Mijnheer, bij het begin, respectievelijk het einde van een periode gedurende welke zij persoonlijk contact heeft met de kinderen."

Deze regeling is al vele jaren in voege, zonder afwijking, maar nu heeft ze een procedure opgestart om deze regeling te wijzigen.

3399AAaa

#5 , 01 feb 2010 12:19

Dan zal u al uw argumenten kunnen bovenhalen als de zaak voor de rechter komt.

Daarbij moet de rechter rekening houden met het belang van de kinderen EN het belang van de ouders EN de concrete context. Zie uittreksel uit het wetboek hieronder: op basis van dit artikel heeft u een argument tegen uw ex. Haar verhuis is immers geen 'nieuwe omstandigheid' 'buiten haar wil', aangezien zij zelf heeft gekozen om te verhuizen.

Art. 1288 Gerechtelijk Wetboek:
Artikel 1288
Zij zijn ertoe gehouden hun overeenkomst omtrent de volgende punten bij geschrift vast te leggen:
1° de verblijfplaats van elk van beide echtgenoten gedurende de proeftijd;
2° het gezag over de persoon en het beheer van de goederen van de kinderenen het recht op persoonlijk contact zoals bedoeld in artikel 374, vierde lid, van het Burgerlijk Wetboek wat betreft de minderjarige ongehuwde en niet ontvoogde kinderen waarvan beide echtgenoten de ouders zijn, de kinderen die zij hebben geadopteerd en de kinderen van een van hen die de andere heeft geadopteerd, zowel gedurende de proeftijd als na de echtscheiding;
3° de bijdrage van elk van beide echtgenoten in het levensonderhoud, de opvoeding en de passende opleiding van voornoemde kinderen, onverminderd de rechten hen door Hoofdstuk V van Titel V van Boek I van het Burgerlijk Wetboek toegekend;
4° het bedrag van de eventuele uitkering te betalen door de ene echtgenoot aan de andere, gedurende de proeftijd en na de echtscheiding, de formule voor de eventuele aanpassing van die uitkering aan de kosten van levensonderhoud, de omstandigheden waaronder dit bedrag na de echtscheiding kan worden herzien en de nadere bepalingen ter zake.

Wanneer nieuwe omstandigheden buiten de wil van de partijen hun toestand of die van de kinderen ingrijpend wijzigen, kunnen de beschikkingen bedoeld in het 2° en het 3° van het voorgaande lid na de echtscheiding worden herzien door de bevoegde rechter.

Wat zeggen uw kinderen daarvan, want gezien hun leeftijd zullen zij kunnen gehoord worden?
Plus est en vous

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”