Feitelijke samenwoning en eigendom van het onroerend goed

potloodslijper
Topic Starter

Feitelijke samenwoning en eigendom van het onroerend goed

#1 , 21 mar 2010 13:19

Ik heb een vraag over het volgende:

Een feitelijk samenwonend koppel (vrouw woont in bij man van wie het onroerend goed is) gaat uiteen, waarna de man geld eist van haar als hypothecaire lening.

Kan dit ja dan nee, en is er ergens een bron om dat antwoord te staven? Ik vind het antwoord nergens :?

Alvast bedankt :)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 21 mar 2010 16:11

Op basis van welk argument zou de man geld eisen van die vrouw? Ik zie dat niet zitten.
Het gebeurt wel andersom wanneer de vrouw zou mee betaald hebben aan zijn lening.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

potloodslijper
Topic Starter

#3 , 21 mar 2010 17:30

Bedankt voor je antwoord :)

Hij ziet het gratis inwonen van zijn ex (dus zij droeg niet bij aan de betaling van de hypotheek, betaalde geen werken aan zijn huis, heeft geen meubels betaald) als een verrijking zonder oorzaak en zet het onder de noemer hypothecaire lening.
Het gaat over het volgend arrest: Bergen 27 juni 2006.

Is er enige wetgeving, rechtspraak of rechtsleer waarop men een positief of negatief antwoord zou kunnen steunen?

Reclame

bartvdv

#4 , 21 mar 2010 19:36

Mag zij dan ook de afwas, het huishouden, de inrichting van het huis, de kleine karweien, de vleselijke genoegens, ... in rekening brengen?

potloodslijper
Topic Starter

#5 , 21 mar 2010 19:42

Graag serieuze antwoorden.

Zijn vordering (betaling van de 'hypothecaire lening') werd afgewezen door het hof, wat mij ook logisch lijkt, maar ik had graag enige informatie gevonden over het meedelen in de kosten door iemand die samenwoont met de eigenaar van het onroerend goed waarin ze wonen.

Ik heb reeds op Jura gekeken, maar zonder resultaat.

bartvdv

#6 , 21 mar 2010 20:23

Dat is ook een serieus antwoord. Als je feitelijk samenwoont, ben je geen van beiden gebonden. Geen plichten, geen rechten. Anders moet je maar wettelijk gaan samenwonen of trouwen.

Je kan niet zomaar iemand in huis halen en verwachten dat de partner de helft van de hypothecaire lening meebetaalt, zonder daar iets materieels voor in de plaats te krijgen.

roharro

#7 , 21 mar 2010 20:35

Graag serieuze antwoorden.

Zijn vordering (betaling van de 'hypothecaire lening') werd afgewezen door het hof, wat mij ook logisch lijkt, maar ik had graag enige informatie gevonden over het meedelen in de kosten door iemand die samenwoont met de eigenaar van het onroerend goed waarin ze wonen.

Ik heb reeds op Jura gekeken, maar zonder resultaat.
Twee volwassenen die samenwonen doen dat op vrijwillige basis.
Ze bepalen onderling de financiële tegemoetkoming. Ze kunnen beslissen wat ze willen. Als degene die eigenaar is niet akkoord gaat dan kan hij de feitelijke medebewoner verzoeken de woning te verlaten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

potloodslijper
Topic Starter

#8 , 21 mar 2010 21:53

Ok bedankt mannen!

Is hier ergens een juridische grondslag voor te vinden?

roharro

#9 , 21 mar 2010 22:51

Door feitelijk samen te gaan wonen ontstaat geen automatische gemeenschap. Elke partner behoudt de eigen exclusieve eigendomsrechten over diens inboedel en goederen.

Bij het beëindigen van de samenleving neemt elke partij haar eigen goederen terug. Elke partij draagt hierbij de bewijslast van haar eigendomsrechten.

Uit het enkel feit van het samenwonen ontstaan er in beginsel tussen de partners geen persoonlijke rechten noch plichten. Er is met andere woorden geen sprake van een juridisch erkende band.

Principieel bestaat er geen recht op wederzijdse hulp, geen samenwoningsverplichting, geen getrouwheidsverplichting, geen plicht tot het bijdragen in de kosten van de huishouding. Dit alles in tegenstelling tot het huwelijk waar een dergelijke verplichting wel bestaat.

In de praktijk zullen de twee partners meestal wel bijdragen in de lasten van de huishouding en deze bijdrage gaat gepaard met een gewetensplicht, die op zichzelf een natuurlijke verbintenis doet ontstaan. Maar dit betekent dan ook dat wanneer een partner vrijwillig geld investeert in een gemeenschappelijk huishouden hij erkent dat er een natuurlijke verbintenis op hem rust, waardoor hij dit geld niet meer kan terugvragen bij een eventuele breuk.

In tegenstelling met gehuwden en wettelijk samenwonenden hebben feitelijke samenwoners geen wettelijke regeling mbt hun eigendomsrechten. Elkeen blijft eigenaar van de goederen die hij bezit van voor de samenwoonst en van de goederen die hij zelf verwerft tijdens de samenwoonst.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

potloodslijper
Topic Starter

#10 , 22 mar 2010 13:53

Staat genoteerd, bedankt voor de hulp :)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 mar 2010 14:52

Ieder wordt geacht te hebben bijgedragen naar eigen vermogen in de kosten van de (feitelijke) gemeenschap voor wat betreft het leversonderhoud.

eylis

#12 , 22 mar 2010 16:16

Deze wet ivm het concubinaat (feitelijk samenwonen) gaat terug tot de Code Napoléon die stelde: "Les concubins ignorent la loi, la loi ignore les concubins" (zij die samenleven in conubinaat negeren de wet, de wet negeert de in concubinaat samenlevenden)
Samengevat voor ieder die de "juridische " bescherming van een vaste relatie wil genieten; Laat je dan registreren als wettelijke samenwonenden of trouw....

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”