stel je zelf eerst de volgende vragen:
-zou je vriend akkoord zijn dat je (als je maandelijks 125 euro bijdraagt) voor een gedeelte mede-eigenaar wordt?
-Wil je dat zelf wel? Of spaar je niet liever maandelijks wat geld voor jezelf voor later?
-Hoe zou je dat zelf vinden als jij in zijn plaats was? Vermoedelijk is al een heel deel van de hypotheek ingelost (want 250 euro per maand op 12 jaar is echt een kleine hypotheek) dus het percentage dat je eigenaar kan worden is echt wel heel klein (denk ik)
-Als je mede-eigenaar wordt, zal je ook mee herstellingen/renovatiewerken moeten betalen (want een huis verslijt en begint weer geld te kosten na 10 jaar

Je weet dus nooit waar je over een paar jaar aan toe bent mbt mogelijke kosten.
Waarom stel je het niet als volgt: voor 125 euro per maand woon je fijn en ruim (dat kan nergens voor zo weining geld)
Dus dat is de som die je strikt gezien "verwoont". Het huis verslijt ook door bewoning en je weet exact waar je aan toe bent.
Als ik jou was liet ik in het samenlevingscontract vermelden wat je maandelijk bijdraagt aan "woonkosten", met eventuele jaarlijkse verhoging.
Maar laat ook melden dat je qua herstelling/ en renovatiewerken NIETS bijdraagt. Dus electriciteit, leidingen, vloerbekleding, nieuwe vensters,, nieuw dank, chauffage vervangen: betaalt hij.
Hij is eigenaar en jouw bijdrage dekt jouw toegebrachte slijtage en je voordeel van het wonen.
Als het zo kan: deed ik het meteen: wonen voor 125 euro per maand en geen andere financiele beslommeringen.
Bovendien kan je intussen voor jezelf een mooi centje opzij zetten
als je ooit alleen komt te staan heb je genoeg gespaard voor een aanbetaling voor een woning. Je blijft dus absoluut niet achter met niets.