Huis kopen en hypothecaire lening niet-gehuwden

robzalja
Topic Starter

Huis kopen en hypothecaire lening niet-gehuwden

#1 , 08 jun 2010 10:57

Mijn zoon en vriendin zijn niet gehuwd en niet wettelijk samenwonend, willen een huis kopen en hiervoor 1 hypothecaire lening aangaan. De inbreng in cash en de aflossing van de lening is echter niet 50/50. Dus stel ik mijn vraag via een eenvoudig schema.

Het huis kost 100. Mijn zoon brengt 20 cash in. Lening is 80. De lening (en aflossingen) kan niet in gelijke mate gedragen worden maar met bv een verhouding 70 voor zoon en 10 voor vriendin.

1) De eigendom van het huis lijkt me te moeten worden beschreven als :
- zoon : 20 + 70 = 90
- vriendin : 10

2) De hypothecaire lening is volgens mi hoofdelijk en ondeelbaar, met andere woorden, beiden kunnen aangesproken worden voor de totaliteit in geval van niet betaling van de andere. Eerste probleem.

3) Naast die bovengestelde moeilijkheid is er mijn inziens ook nog een probleem als één van beiden komt te overlijden.

De bedoeling van deze vraag is uiteraard dat bij scheiding, overlijden, enz ... het "rechtmatige" deel van bezittingen en schulden teruggaat naar de "juiste" eigenaar. Wie brengt me hier klaarheid en/of oplossing?
Dank bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
robzalja
Topic Starter

#2 , 17 jun 2010 09:45

Echt niemand geen raad of kennis van (deel)aspekt van deze zaak?

Joeri_J

#3 , 17 jun 2010 10:34

Ik weet niet of je 1 lening kan schrijven dat deze op beide partners naam staat, maar dat beide verplicht worden om verschillende schijven te betalen.
(in uw voorbeeld uw zoon 70/80ste en uw zoon's vriendin 10/80ste)

Ik denk dat het dan best is dat beide een lening aangaan op hun naam alleen.
Uw zoon zou dan een lening aangaan van 70/100ste van het huis, en betaald 20/100 cash.

uw zoon's vriendin zou dan een lening aangaan van 10/100ste

en de akte van aankoop staat dan 90/100 op uw zoon zijn naam, en 10/100 op uw zoon zijn vriendin haar naam.

Dit geeft wel mogelijkheid tot "problemen"

Beide kunnen op elk moment "eisen" dat ze uit onverdeeldheid stappen.

dit kan door:
- BEIDE overeen te komen over een prijs (indien 1 van beide niet akkoord is kan er niets aan gedaan worden)
- Openbare verkoop, waar beiden niet zeker zijn over de prijs, en in wiens handen de woning uiteindelijk valt...

In geval van scheiding is het dan volgens de verdeling aangegeven in de akte,
(met de opmerking van uit onverdeeldheid hierboven)

Alsook de inboedel wordt gezien als van beide, tenzij er bewijslast is van de aankoop op naam (facturen etc)
Dus daar telt de verhouding van de aankoop akte niet in mee...

Ivm overlijden kunnen beide een testament opmaken (maar elk kan dat zonder aan de andere te laten weten wijzigen...)
Indien er kinderen komen wordt dit moeilijker

Het is dus wel een mogelijke situatie,
maar heeft wel valkuilen enz.

Ik ben dus geen expert, maar geef gewoon mijn mening, andere zullen moeten bevestigen of het mogelijk is dat 2 personen onafhankelijk een lening aangaan voor 1 zelfde woning.
(maar ik vermoed dat dit wel kan)

Reclame

robzalja
Topic Starter

#4 , 18 jun 2010 00:39

Dank voor je reactie.

De bedoeling zou wel zijn op langere termijn te huwen (bv kinderen). Maar de mogelijkheid tot aankoop stelt zich nu nogal plots met de gestelde problemen als gevolg.

Ondertussen heb ik vernomen dat op financieel gebied één lening met twee kredietopeningen kan voor de bank. Of dat eventueel kan kaderen in de benadering bij de notaris blijft mi onzeker. Ik duid dan vooral op één (hoofdelijk en ondeelbaar) of twee hypothecaire leningen, eigendoms- en successierecht. Ze hebben ondertussen een afspraak genomen bij de notaris. We zien dan wel.

Het probleem van het kunnen eisen van niet in onverdeeldheid te blijven bestaat inderdaad. Maar ook voor gehuwden bestaat dit, zij het dat de weg wat langer duurt (scheiding). Ergens zijn ze wel volwassen genoeg om te begrijpen dat daardoor hun beider inbreng snel een flink stuk minder waard kan worden. Maar ja, in het leven moet je wel keuzes maken.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”