Huren met vriendin, maar op mijn naam.

Sander12
Topic Starter

Huren met vriendin, maar op mijn naam.

#1 , 17 jun 2010 20:09

Hallo Allemaal

Ik heb een vraagje ivm. met huren en samenwonen.

Ikzelf wil rond september een appartement beginnen huren in Antwerpen. Maar om de kosten wat te drukken komt er vriendin bij wonen. Maar het is niet zo simpel als dat. We hebben geen relatie, moest dat iets te zien hebben.

Ik zou er vast gaan wonen, mijn domiciliëring er zetten. Zij begint echter met studeren, dus ze zal nooit meestappen in het huurcontract. Hier heb ik ook weinig problemen mee want ik verwacht ook geen plots vertrek langs haar kant.
Maar om mij toch iets of wat in te dekken zou ik toch graag iets op papier hebben dat zij enkele maanden een bepaald bedrag aan mij stort in ruil om er bij te wonen uiteraard.

Is het met andere woorden dus wettelijk mogelijk om tussen een verhuurder en mijzelf het echte huurcontract te tekenen (alsof ik er alleen zou wonen) en tussen mij en de vriendin een apart contract te tekenen waarin zij belooft om toch zeker 8a9 maand bij mij te wonen én een afgesproken bedrag te betalen ? En indien ze toch vertrekt iets van vergoeding of andere te verzekeren ?

Maar zoals ik al zij, ik verwacht geen problemen. Ik ken ze al sinds mijn 4 jaar en zitten nog steeds in de zelfde jeugdbeweging. Maar ik zou toch iets willen hebben.

Met vriendelijke groeten

Sander

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 17 jun 2010 20:42

Als uw huurcontract onderverhuren toelaat is dat zeker mogelijk. Besef wel dat de verhuurder u voor het gehele pand aansprakelijk zal blijven houden, ook voor schade door uw vriendin aangebracht. U zal op uw beurt deze dan dienen te verhalen op haar.

Sander12
Topic Starter

#3 , 17 jun 2010 20:51

Bedankt voor het antwoord !

Ik had inderdaad wel gedacht dat alles op mij aansprakelijk gesteld zou worden. Maar daar zie ik weinig problemen in. We hebben een goeie relatie dus.

En is het mogelijk om deze onderhuur vast te leggen voor een aantal maanden ? Ik vind hier niet direct iets van terug op het internet. Moet er van deze onderhuur iets speciaal gezet worden in het hoofdhuurcontract ?

Groeten

Sander

Reclame

Vandebos

#4 , 17 jun 2010 21:18

Een contract voor onderverhuur is identiek aan een gewoon huurcontract alleen zou om onnodige complexiteit te vermijden de onderhuurder niet toelaten te onderverhuren op haar beurt... Kwestie van het gezellig overzichtelijk te houden.

U kan het contract in onderschrift gebruiken als model. (hoofdbewoning laten vallen, contract van bepaalde duur)

Sander12
Topic Starter

#5 , 18 jun 2010 16:50

Ok, bedankt voor het snelle antwoord !

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”