Onwettig samenwonend, overdracht eigendom

spook
Topic Starter

Onwettig samenwonend, overdracht eigendom

#1 , 17 jul 2010 12:17

Hallo,

Ik ben ontwettelijk samenwonend met mijn partner.
We hebben echter heel wat aankopen samen gedaan.

Het huurcontract staat op naam van ons beiden. De aankoop van de meubelen ook.
enzovoort enzovoort.

Wat ik echter niet wist toen ik met haar ging samenwonen was dat ze eigenlijk niks van spaargeld had. Dus ik heb eigenlijk alle aankopen 90% alleen betaald. Ik ben mij er intussen echter van bewust dat dat niet echt verstandig was. Als ik het goed begrijp is het telkens de naam op de factuur die telt. Staat de factuur op haar naam, dan is zij de eigenaar ook al heb ik alles betaald. Correct?

Ik wil problemen in de toekomst vermijden. Kan ik op een wettelijke manier laten bepalen dat ik toch wel degelijk de eigenaar van die meubelen ben, ook al staat het nu nog op haar naam?
Wat moet ik daarvoor doen?

Waar ik me ook zorgen over maak: ik heb een TV gekocht in een mediazaak, zonder een factuur op naam. Ik kan wel via mijn rekeninguitreksels aantonen dat ik ze betaald heb, maar de factuur staat niet op naam. Ook doordat we NIET wettelijk samenwonend zijn vraag ik me af hoe het dan in elkaar zit. Ik vind het redelijk ingewikkeld. Mag ik er vanuit gaan dat ik de eigenaar ben van die TV?

Ik zou me een stuk beter voelen als ik dit allemaal op papier kan laten zetten. Maar welk soort document moet ik daarvoor opstellen?

De huur betalen we afwisselend, ik soms al eens meer dan haar, idem voor de facturen van elektrabel en dergelijke. Deze staan telkens op naam van ons beiden. Wat als zij vertrekt? Wat als ik vertrek? Wat als we allebei vertrekken? Wie moet er dan blijven betalen? Sommige van deze contracten staan op 2 jaar. Moeten we dan na het verlaten van het huis toch 2 jaar blijven verder betalen?

Bedankt voor alle mogelijke info.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 17 jul 2010 12:49

Hallo,

Ik ben ontwettelijk samenwonend met mijn partner.
We hebben echter heel wat aankopen samen gedaan.

Het huurcontract staat op naam van ons beiden. De aankoop van de meubelen ook.
enzovoort enzovoort.

Wat ik echter niet wist toen ik met haar ging samenwonen was dat ze eigenlijk niks van spaargeld had. Dus ik heb eigenlijk alle aankopen 90% alleen betaald. Ik ben mij er intussen echter van bewust dat dat niet echt verstandig was. Als ik het goed begrijp is het telkens de naam op de factuur die telt. Staat de factuur op haar naam, dan is zij de eigenaar ook al heb ik alles betaald. Correct?
Neen, sorry maar je bent verkeerd!
Het volstaat NIET om een naam op de factuur te hebben!
Men moet ook kunnen aantonen dat men de goederen met EIGEN gelden betaalde.

eylis

#3 , 17 jul 2010 13:04

"onwettig samenwonen" is niet de juiste term hoor... Dat bestaat niet eens, of je zou haar ontvoerd moeten hebben :) De juiste term is feitelijk samenwonen.
Voor zover ik het goed heb, moet je enkel in geval van huwelijk en wettelijke samenwoning kunnen bewijzen dat bepaalde goederen jouw bezit zijn. In geval van "feitelijke samenwoning" is factuur of bewijs van betaling voldoende. Immers, in geval van "scheiding" is er niets wettelijk te regelen tussen jullie want er bestaat geen juridische grond die het "scheiden uit concubinaat" regelt. Een rechter moeit zich ook niet met feitelijk samenwonenden. Er is namelijk geen enkel wetsartikel om zich op te beroepen.
Voor de wet zijn jullie twee mensen die op eenzelfde adres gedomicilieerd zijn. Wat jullie onderling doen en laten met jullie spullen, zal een rechter geen uitspraken over doen in het kader van een relatie of scheiding. (er is niets te scheiden, want er is geen wettelijke verbinding...)
Een goed is van jou als jij de factuur of betalingsbewijs bezit.

Wat wel kan gebeuren, als de ene schulden maakt, kan de gerechtsdeurwaarder alle goederen die zich bevinden op de domicilie van de ene (dus ook de jouwe...) in beslag nemen. Dan ben je inderdaad niet beschermd.
In jouw geval zou ik schriftelijk samen een inboedellijst opmaken met daarin opgesomd jouw goederen en haar goederen: dit samen dag- en handtekenen. en beiden een orignieel exemplaar bewaren. Dan zijn jullie het samen eens wat van wie is in geval dat jullie uit elkaar gaan.
Als ze dat niet wil, en ze kan daar geen eenvoudige verklaring voor geven, is dat nogal onrustwekkend...

Reclame

j.demoor

#4 , 19 jul 2010 10:51

Voor de roerende goederen van de feitelijk samenwonenden geldt : “Art.577-2.§ 1. Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen, wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort, geregeld als volgt :§ 2. De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn...”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.2279.Met betrekking tot roerende goederen geldt het bezit als titel...”.(Burgerlijk Wetboek) en beide feitelijk samenwonenden zijn bezitter. Een aankoopfactuur op naam van één bezitter doet op zich de titel uit voornoemd art.2279 niet te niet.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”