student en werkende wonen samen, wat met domicilie student?

ikkie
Topic Starter

student en werkende wonen samen, wat met domicilie student?

#1 , 28 jul 2010 12:31

Hallo

heb op het forum al wat gelezen maar vindt niet direct een antwoord op men vraag.
Mijn situatie is als volgt: ik ben student en financieel afhankelijk van mijn ouders. Ik ga met mijn vriend (die werkt) samenwonen. We hebben beiden het contract getekend. Het is de bedoeling dat ik er net als men vriend voltijds verblijf. Mijn vriend neemt er dan ook een domicilie. Moet ik dit als student ook doen? We waren namelijk van plan mijn domilicie thuis bij mijn ouders te laten staan, zodat zij nog kinderbijslag ontvangen e.d., want uiteindelijk zijn zij nog steeds degenen die alles betalen voor mij. Is dat juridisch in orde?

ik las hier al meermaals dat de hoofdverblijfplaats ook het domicilieadres moet zijn, maar ik heb ook ergens gelezen : 'Een stad of gemeente kan een student maar op zijn eigen woon- en studieadres inschrijven als de student aantoont dat er geen enkele band, financieel noch emotioneel, meer is met zijn ouders.'

Ik vraag me dus af hoe het zit voor studenten...

Vriendelijke groet

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 jul 2010 14:33

Als je permanent verblijft op het huuradres ben je verplicht je domicilie daar te vestigen. Doe dus een aanvraag daartoe om wettelijk in orde te zijn.
Indien de gemeente in kwestie je weigert daar in te schrijven dan zou ik een schriftelijke bevestiging daarvan vragen.
En dan alles laten zoals het is.......
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

eylis

#3 , 28 jul 2010 15:37

Studenten hebben een specifiek statuut. Daar verwijst trouwens je gemeente naar met hun regel ivm domiciliering. Studenten hebben door de band bijna altijd een 2e verblijfplaats. Doorgaans verblijven ze de ganse week op hun tweede verblifplaats en gaan enkel in het weekend, of zelfs minder vaak naar hun domicilie-adres bij hun ouders.
Dus je kan gerust je domicilie bij je ouders laten zolang je nog studeert. Ook in het kader van het feit dat je ouders nog steeds je studies betalen en kindergeld voor je ontvangen. Het is pas als je afgestudeerd bent dat je wel meteen je domiciliewijziging moet doorvoeren.

Half Leuven wordt quasi permanent bewoond door kotstudenten, en in elke unifrichting zitten ook buitenlandse studenten voor een jaar of zelfs meer. Die wijzigen echt hun domicilie niet...

Reclame

ikkie
Topic Starter

#4 , 28 jul 2010 15:55

Eyliss,

Ik geloof zeker dat dat zo is als de student een studentenkamer huurt. Maar dat is hier dus niet het geval... Ik vraag het in elk geval na bij de gemeente.

Bedankt!

jojan

#5 , 10 aug 2010 10:22

Wetgeving die dit regelt:

16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.

HOOFDSTUK III. - De bepaling van de hoofdverblijfplaats.

Art. 16. § 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een feitelijke situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar.
Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat na zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.

Art. 17. De hoofdverblijfplaats wordt niet gewijzigd door een tijdelijke afwezigheid.

Art. 18.Worden beschouwd als tijdelijk afwezig, evenals, in voorkomend geval, de leden van hun gezin :
4° personen die omwille van studieredenen buiten de verblijfplaats verblijven van het gezin waartoe zij behoren;

Worden niet beschouwd als tijdelijk afwezig en worden ingeschreven in de registers waar ze hun effectieve verblijfplaats hebben of de gemeente waar de instelling waar ze verblijven gevestigd is :
4° de personen bedoeld in het eerste lid, 4°, die geen gezin noch haardstede meer hebben en die niet meer ten laste zijn van hun familie;

(http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_loi/loi_a.pl" onclick="window.open(this.href);return false;)

Kinderbijslag kan uzelf ontvangen indien u niet meer bij uw ouders gedomicileerd bent, indien u broers of zusters hebt kan het bedrag dan wel verlagen - u kan dit echter vermijden door bij het kinderbijslagfonds te vragen om de kinderbijslag nog steeds aan uw ouders te laten uit betalen. (http://www.rkw.be/Nl/Family/alone.php" onclick="window.open(this.href);return false;).

Hopelijk beantwoordt dit uw vragen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”