Samenwonen als werkende en student

jeroenj
Topic Starter

Samenwonen als werkende en student

#1 , 09 aug 2010 15:10

Sind enkele maanden huur ik nu een huis en woont mijn vriendin (die dit jaar haar laatste jaar studeert) bij me in.
We denken er al een tijdje aan dat mijn vriendin officieel bij mij zou komen inwonen. We hebben hieromtrent al meer informatie willen opzoeken, maar het resultaat is altijd vaag.

We vroegen ons eigenlijk af wat de voor- en nadelen hiervan zijn. Voor haar ouders maakt het niet uit of zij het kindergeld nog ontvangen of niet. Momenteel geven ze dit toch al door aan haar.

Is er iemand die ons hierbij verder kan helpen? Wat we dus gedacht hadden was wettelijk te gaan samenwonen (zoals in een huwelijk, maar dus nog niet trouwen).

Valt m’n vriendin dan ten laste van mij? Zoja wat betekent dat dan voor de belastingen? Heeft ze dan recht op een studiebeurs en/of eventueel levensloon etc?

Alvast bedankt,

Jeroen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 11 aug 2010 10:45

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind......”(Burgerlijk Wetboek).

Die verplichting houdt niet op door het verlaten van de ouderlijke woning.

“Art.136. Als ten laste van de belastingplichtigen worden aangemerkt, mits zij deel uitmaken van hun gezin op 1 januari van het aanslagjaar en zij persoonlijk in het belastbare tijdperk geen bestaansmiddelen hebben gehad die meer dan 1.800 EUR(geïndexeerd 2700) netto bedragen :1° hun kinderen 2° hun ascendenten 3° hun zijverwanten tot en met de tweede graad...Art.143.Voor het vaststellen van het nettobedrag van de bestaansmiddelen komen niet in aanmerking...”(WIB=Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

De wettelijk samenwonende behoort niet tot die opsomming.

“Art.88.Wanneer een gemeenschappelijke aanslag wordt gevestigd en de beroepsinkomsten van één echtgenoot minder bedragen dan 30 pct. van het totale bedrag van de beroepsinkomsten van beide echtgenoten, wordt hem van de beroepsinkomsten van de andere echtgenoot een zodanig deel toegerekend dat de som van zijn eigen beroepsinkomsten en het toegerekend deel 30 pct. van dat totale bedrag bereikt, doch niet hoger is dan 9280,00 EUR (basisbedrag 6.700 EUR).”(WIB).

De wettelijk samenwonende is geen ‘echtgenoot’.

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

Inzake studiebeurs en leefloon dient rekening gehouden met de gehandhaafde ouderlijke onderhoudsplicht.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

jojan

#3 , 12 aug 2010 09:04

op de volgende website vind je de antwoorden op de meeste van uw vragen: http://www.centenvoorstudenten.be/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Als meerderjarige ben je wettelijk niet verplicht om thuis te wonen. Daaruit mag je niet afleiden dat je ouder(s) altijd de kosten van je kot moet(en) betalen. Enkel wanneer het afzonderlijk wonen noodzakelijk is omwille van de studies of omwille van familiale redenen, worden de extra woonkosten ten laste gelegd van je ouder(s).

Als je gehuwd of wettelijk samenwonend bent, moet je in de eerste plaats beroep doen op je partner om je kosten te dekken. Als je partner niet of onvoldoende kan tussenkomen, kunnen je ouders door de rechter worden verplicht bij te dragen.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”