feit.samenwonen, slagen/verwondingen + gn bij bijdrage onk

eline001
Topic Starter

feit.samenwonen, slagen/verwondingen + gn bij bijdrage onk

#1 , 13 aug 2010 10:01

Ik woon feitelijk samen met mijn partner. Wegens bedreigingen, slagen en verwondingen (2x pv + medisch attest) en al 2 maanden niet meer bij te dragen in de algemene onkosten wil ik zo vlug mogelijk vertrekken uit de huurwoning. Ik vrees dat ik nadien mag opdraaien voor alle toekomstige facturen en huur. Momenteel is hij werkloos en van zodra hij terug werkt dan zal er loonbeslag komen, dit heeft zijn 2de vrouw mij bevestigt.

Het huurcontract staat op beide namen, id. huurwaarborg maar het is slechts ondertekend door mijn partner. Enkel Electrabel staat ook op beide namen. De inboedel in de woning is voor 80% van mij.

Wat zijn mijn rechten?

Dank voor antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 13 aug 2010 12:29

Lees het huurcontract eens na en kijk of hier een hoofdelijke aansprakelijkheidsclausule in is opgenomen.

eylis

#3 , 13 aug 2010 12:40

Vermits je ex-partner (feitelijke samenwoning) zich aan jou vergrepen heeft heb je alle recht om jezelf in veiligheid te brengen.

- Je mag meteen verhuizen en je spullen meenemen. Vermits je niet getrouwd bent kan dat. Je moet hem zelfs niet op de hoofgte brengen daarvan.
In de praktijk doe je dit zo: je verzamelt vrienden en famillie op de dag dat je wil verhuizen en verwittig vooraf de politie dat je problemen verwacht. Je vraagt of ze een oogje in het zeil willen houden.(je verwijst naar de PV's van slagen en verwondingen)

Je verwittigt je ex-partner best NIET vooraf dat je gaat verhuizen. Door je te mishandelen kan hij niet verwachten dat je ook nog op een "relationele" manier met hem omgaat en hem informeert.Hij heeft (geregistreerde) misdrijven tov jou gepleegd....
Je verhuist bij je vertrek meteen ook alle spullen die je wil meenemen. Zorg dat je met genoeg mensen aanwezig bent zodat je in de meerderheid bent. Dat zal hem psychisch intomen om een rel te schoppen.
Als hij heisa maakt, kan best niemand daarop reageren. Negeren en zwijgen. De politie komt wel tussen als ie agressief wordt.

Na de verhuis meteen je domiciliering verplaatsen.
Electrabel zeg je eenzijdig op. Voorlopig kan je het huurcontract niet opzeggen. Maar vermits je je domicilie wijzigt en er niet meer woont, kan dan meegenomen worden in de correctionele zaak die je zal opstarten tegen je ex-partner voor slagen, verwondingen en bedreigingen.
Neem nu contact met een advocaat om de zaak aanhangig te maken. Maar verhuis zo snel mogelijk ook om veilig te zijn. Wat je niet meeneemt kan je als verloren beschouwen, want jullie hebben geen inboedelbeschrijving of samenlevingscontract.

sterkte en vraag emotionele steun bij familie en vrienden.

Reclame

JPV
Juridisch actief: Ja

#4 , 13 aug 2010 14:30

Vermits je ex-partner (feitelijke samenwoning) zich aan jou vergrepen heeft heb je alle recht om jezelf in veiligheid te brengen.

- Je mag meteen verhuizen en je spullen meenemen. Vermits je niet getrouwd bent kan dat. Je moet hem zelfs niet op de hoofgte brengen daarvan.
In de praktijk doe je dit zo: je verzamelt vrienden en famillie op de dag dat je wil verhuizen en verwittig vooraf de politie dat je problemen verwacht. Je vraagt of ze een oogje in het zeil willen houden.(je verwijst naar de PV's van slagen en verwondingen)

Je verwittigt je ex-partner best NIET vooraf dat je gaat verhuizen. Door je te mishandelen kan hij niet verwachten dat je ook nog op een "relationele" manier met hem omgaat en hem informeert.Hij heeft (geregistreerde) misdrijven tov jou gepleegd....
Je verhuist bij je vertrek meteen ook alle spullen die je wil meenemen. Zorg dat je met genoeg mensen aanwezig bent zodat je in de meerderheid bent. Dat zal hem psychisch intomen om een rel te schoppen.
Als hij heisa maakt, kan best niemand daarop reageren. Negeren en zwijgen. De politie komt wel tussen als ie agressief wordt.

Na de verhuis meteen je domiciliering verplaatsen.
Electrabel zeg je eenzijdig op. Voorlopig kan je het huurcontract niet opzeggen. Maar vermits je je domicilie wijzigt en er niet meer woont, kan dan meegenomen worden in de correctionele zaak die je zal opstarten tegen je ex-partner voor slagen, verwondingen en bedreigingen.
Neem nu contact met een advocaat om de zaak aanhangig te maken. Maar verhuis zo snel mogelijk ook om veilig te zijn. Wat je niet meeneemt kan je als verloren beschouwen, want jullie hebben geen inboedelbeschrijving of samenlevingscontract.

sterkte en vraag emotionele steun bij familie en vrienden.
even hieraan toevoegen dat, indien je geen verblijfplaats voorhanden hebt, het ocmw kan helpen

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 aug 2010 18:59

og wat bijkomende info:

art 223 BW de vrederechter kan dringende en dwingende maatregelen treffen en uw vriend er ONMIDDELLIJK uitzetten
Aan rechter of daarna contactverbod vragen- gezien een IFG dossier kan en mag dat niet zo moeilijk zijn..had al kunnen gebeuren

ander probleem is contract - ik zie dat daar ook al uitleg is gegeven - maar getekend contract stelt u mee aansprakelijk

Uw rekeningen - alle gezamelijke rekeningen opzeggen of u van de rekening halen - volmachten dadelijk intrekken.

Bij bevolking - via kwartieragent - 1 uw nieuw adres als 'niet mede te delen laten zetten' = ook niet te verkrijgen door derden enkel officiële diensten zien uw adres dan met waarschuwingsstrip - NIET MEDEDELEN. Eens domicilie veranders kan en mag je ook niet meer in dat appartement want dat is huisvredebreuik en (kan) strafbaar zijn

U mag GEEN zaken van hem meenemen want dat is diefstal - indien politie aanwezig laat hem dat ook verklaren mondeling of in een verhoor dat alles van u is. betwiste zaken kunnen worden opgeschreven dat u ze meehebt of niet en exemplaat bij PV/stukken aan hem...

Gezien IFG zeker op voorhand met IFG verantwoordelijke en en teamleider politie de zaak eerst bekijken dan krijgen de inspecteurs de juiste en duidelijke richtlijnen mee WAT ze moeten doen en hoe KORT de tolerantie moet zijn ivm gedrag.

Gezien u al een advocaat hebt - de fase samen met hem/haar bespreken om het nog efficienter te maken

eline001
Topic Starter

#6 , 15 aug 2010 12:09

Bedankt voor jullie reacties.

Ondertussen een gunstig compromis opgemaakt voor beide partijen omdat ik voorlopig niet zomaar kan verhuizen. Mijn kandidatuurstelling voor een huurappartement valt blijkbaar niet overal in goede aarde. Ik heb co-ouderschap over mijn 2 kinderen. Nochtans ik werk voltijds en beschik over een goed inkomen.
Tegen het einde van het jaar komt er een volledig gerenoveerd appartement van mijn grootouders vrij. Voorlopig kan ik geen kant uit want ik wil mijn kinderen volgens eot nog kunnen opvangen. Tijdelijk ergens anders verblijven bied mij die mogelijkheid niet.

Dus ik heb hem het compromis voorgesteld. Hij mag zogenaamd niets tekenen van zijn advocaat en zijn rekeningen, die ik hem verschuldigd ben??, zijn momenteel in handen van zijn advocaat. Ik vind de hele zaak zo onrechtvaardig omdat ik steeds alles heb betaald + ik heb niet om zijn kadootjes gevraagd.
Ik wou een openhartig gesprek maar de communicatie is slechts eenzijdig, dus het compromis de vuilnisbak in.
Momenteel woont hij bij zijn moeder in en doet alles om de boel uit te stellen.

3399AAaa

#7 , 15 aug 2010 16:17

als u het huurcontract mee heeft ondertekend, kan u hem het huis laten uitzetten op basis van het geweld dat hij u aandeed.
Motivering: hij ontneemt u het recht op een rustig woongenot (huurgenot).
Plus est en vous

eline001
Topic Starter

#8 , 15 aug 2010 21:51

Bedankt voor je reactie.

Ik heb het contract niet ondertekend maar het staat wel op beide namen. Dus in principe kan hij mij eruit gooien maar aangezien hij momenteel nog geen werk heeft komt het voor hem goed uit dat ik opdraai voor de onkosten. Ik heb deze maand wel de helft van de huur betaald, ik wil recht in mijn schoenen staan. Hij beweert de andere helft aan de eigenaar te betalen....
Ik zou het eventjes moeten kunnen rekken tot eind december, dan is mijn appartementje klaar.

3399AAaa

#9 , 16 aug 2010 11:36

als uw naam mee in het contract vermeld staat als huurder, dan bent u contractueel mede-huurder, dat maakt dus geen verschil.
Plus est en vous

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 aug 2010 17:44

Wel niet mee getekend en ik dacht om rechtsgeldig te zijn dat men een contract moest tekenen.
Maar
Gezien uw naam in contract mag en kan u daar WEL wonen want u wordt gewoon beschouwd als bewoner.

EN
zoals ik reeds heb gezegd u kan hem gelet op art 223 BW en zeker gezien procedure IFG de toegang laten ontzeggen tot de woning en hij moet wel betalen -

Gezien u niet getekend hebt eigenlijk dus niet tegenstelbaar aan u om te betalen.
Hij is dan de enigste die gedagvaard kan worden OM te betalen.

Terwijl u beschermd wordt door het vonnis vrederechter op basis art 223

Raadpleeg desnoods een advocaat via uw justitiehuis kan u een pro deo ter beschikking krijgen

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”