We hebben toen ook een overeenkomst op gemaakt en die ze dan ook ondertekend heeft, dat ze gewoon die 500 euro zou terg betalen. Maar ja, al twee maanden geen enkele euro gezien
Met de overeenkomst afdwingen bij de vrederechter bedoelde ik wel degelijk : de overeenkomst die u heeft met vriendin ( en niet de huurovereenkomst ) .
Dus hetgeen wat u noemt als " onderling akkoord " , en hier weergegeven is door u ; is wel degelijk een overeenkomst met juridische waarde .
Daar zijn de door mij opgegeven wetsartikelen Art. 1142 en 1147 op van toepassing ( en ook nog wel andere ) .
U hoeft voor mijn part zelfs de motivatie " tussenkomst in huur " niet eens te geven . Het onderling akkoord zegt genoeg :
bij de huuropzeg dient zowel ********** als ********** de kosten van de huuropzeg in 2 te delen dat beide partijen de helft moeten betalen
(huuropzeg 1 maand + bijkomende boete van contractbreuk 3 maanden huur)
( hier staat nu blijkbaar niets in over die 500 € -- staat dit bedrag überhaupt wel op papier ? ) .
Als er geen bedrag op papier staat , dan telt wat in de overeenkomst staat , nl. : " bijkomende boete contractbreuk 3 maand huur " en " beide partijen betalen de helft " . ( een huuropzeg van één maand valt niet onder extra kosten , aangezien daar ook bewoning tegenover staat -- de boete contractbreuk zijn wel degelijk extra kosten , veroorzaakt door het vroegtijdig vertrekken van vriendin , die hier mee volledig ingestemd heeft om deze kosten te delen ).
Als huur bvb. 550 € was ( x 3 = 1650 ) gedeeld door beiden is elk 825 € .
( als 500 € op papier staat is het natuurlijk slechts 500€).
U dient vriendin wel aangetekend in gebreke te stellen voor die som ( verwijzend naar het onderling akkoord die door haar ondertekend is ) , en er bij melden , dat bij niet betaling binnen termijn X u dit zal vorderen bij de rechtbank , met alle kosten die daarmee gepaard gaan .
DAARNA , kunt u de zaak laten voorkomen in verzoening bij de vrederechter ( formulier verzoekschrift 1344bis - te verkrijgen op de griffie ) .
Dit kost u ongeveer 40 € ( zonder advocaat , welke in eerste instantie niet nodig is ) .
Wat ze u op het vredegerecht verteld hebben gaat over een huurgeschil ( tussen huurder en verhuurder ) . Mogelijks hebben ze u niet goed begrepen .
Uw onderling akkoord heeft in feite niets te zien met een huurgeschil ( alhoewel het de aanleiding was ) ; maar alles met een gewoon burgerlijk akkoord tussen twee partijen ( of die nu gehuwd zijn , of al of niet wettelijk of feitelijk samenwonend doet niets ter zake ) .
Als u en ik ( die mekaar niet kennen ) een schriftelijk akkoord maken via e-mail , dan is dit net zo goed een overeenkomst die moet nageleefd worden .
En als er verder ( al of niet op de rechtbank ) nog sprake zou zijn van eigendommen van haar die u zou hebben , dan kunt u deze teruggeven , als u uw vergoeding gekregen hebt . Zelfs dit kan afgesproken worden op de rechtbank . ( alhoewel het verder niets met het geschil te maken heeft , zoals het op papier staat ).