eigendom en verkopen

white ladie
Topic Starter

eigendom en verkopen

#1 , 30 jun 2008 16:34

Ik en mijn vriend hebben 5 jaar geleden een huis gekocht,zijn wel feitelijk samenwonend en het huis is 50/50. Mijn vriend en ik zijn uit elkaar,maar hij zou graag het huis overnemen.
Ik heb dus de notaris laten komen en die heeft het huis geschat op 250 000 euro. Nu heb ik al onze facturen gekopieerd van de vele verbouwingen die eraan gedaan zijn. Nu staan er veel facturen op zijn naam alleen,maar wel op ons adres. Heb ik daar dan ook recht op? En er is ook een schenking (aangetekend voor hem op zijn zichtrekening) van 37.500 euro. Hoe zit het daarmee? Of als ik het gewoon zou willen verkopen (de waarde van het huis is nu nl. verdubbeld na 5 jaar),kan hij daar iets tegen doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 03 jul 2008 01:46

best eens rondvragen bij notarissen

Het lijkt me niet geheel uitgesloten: ongeluk in de liefde maar niet mbt de financieen.

Er valt toch iets voor te zeggen dat je 50/50 eigenaar bent en dat dit de verdeelsleutel is bij een vereffening verdeling. Dit had ook 30/70 kunnen zijn als de acte zo was opgemaakt gelet de meerinbreng langs de andere zijde.

De meerinbreng door het opwaarderen vb. bij verbouwing zou hij m.i. MOGELIJKS wel kunnen inbrengen.

Wat zegt de notaris? je advocaat?
Is er een woonstvergoeding?

RR

roderidder
Contacteer: Website

#3 , 03 jul 2008 16:49

Kon wel iets vinden over wettelijk samenwonende

Art. 1477. <W> § 1. De bepalingen van dit artikel die de rechten, verplichtingen en bevoegdheden van de wettelijk samenwonenden regelen, zijn van toepassing door het enkele feit van de wettelijke samenwoning.
§ 2. De artikelen 215, 220, § 1, en 224, § 1, 1, zijn van overeenkomstige toepassing op de wettelijke samenwoning.
§ 3. De wettelijk samenwonenden dragen bij in de lasten van het samenleven naar evenredigheid van hun mogelijkheden.

Dus op die basis kan men mogelijk vb. een 1/2 huurwaarde bekomen onder bepaalde voorwaarden als 1 iemand voor een periode de woning exclusief gebruikt

RR

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”