Trouwen - belastingen - pensioen-eigendom

AW8
Topic Starter

Trouwen - belastingen - pensioen-eigendom

#1 , 30 jun 2008 23:30

Mijn vriendin en ik willen volgend jaar trouwen. We hebben elk 1 kind ten laste en hebben elk een eigendom.
Ik heb een vaste betrekking als ambtenaar en mijn vriendin werkt part-time en heeft een zelfstandig bijberoep.
Nu de vragen.
-Heeft het huwelijk invloed op fiscaal vlak (belastingen - hogere schaal...)
-Zijn alle inkomsten gemeenschappelijk?
-Mag mijn vriendin om beroepsredenen op haar huidige adres ingeschreven blijven en heeft dat op fiscaal vlak eventueel gevolgen
-Als 1 van ons sterft, hoe zit het dan met de erfenis van het huis van de overledene
-Als ik sterf, heeft mijn vriendin (vrouw) dan recht op een overlevingspensioen en is daar een plafond voorzien?
Een heleboel en er zal waarschijnlijk nog wel iets onze gedachten komen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 02 jul 2008 10:32

Ik ga ervan uit dat u trouwt onder het wettelijk stelsel en zonder huwelijkscontract.

“Art.88.Wanneer een gemeenschappelijke aanslag wordt gevestigd en de beroepsinkomsten van één echtgenoot minder bedragen dan 30 pct. van het totale bedrag van de beroepsinkomsten van beide echtgenoten, wordt hem van de beroepsinkomsten van de andere echtgenoot een zodanig deel toegerekend dat de som van zijn eigen beroepsinkomsten en het toegerekend deel 30 pct. van dat totale bedrag bereikt, doch niet hoger is dan 8.880,00 EUR (basisbedrag 6.700 EUR).Deze bepaling wordt niet toegepast wanneer daardoor de aanslag wordt verhoogd.Art.131.Voor de berekening van de belasting wordt het volgende basisbedrag vrijgesteld van belasting:wanneer het belastbare inkomen van de belastingplichtige niet meer bedraagt dan 15 220 EUR : 4 260 EUR;2° wanneer het belastbare inkomen van de belastingplichtige begrepen is tussen 15 220 EUR en 15 220 EUR verhoogd met het verschil tussen het bedrag vermeld in 1° en het bedrag vermeld in 3° : het in 1° vermelde bedrag verminderd met het verschil tussen het belastbare inkomen en 15 220 EUR;3° in de andere gevallen : 4 095 EUR.”(Wetboek Inkomstenbelastingen).

De belasting wordt afzonderlijk berekend;inkomstentoerekening aan de andere echtgenoot is mogelijk en ELK van hen geniet van een vrijstelling.

“Art.1405.Gemeenschappelijk zijn :1. de inkomsten uit de beroepsbezigheden van elk der echtgenoten, alle inkomsten of vergoedingen die ze vervangen of aanvullen, evenals de inkomsten uit openbare of particuliere mandaten...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.213.Echtgenoten zijn jegens elkaar tot samenwoning verplicht...”(B.W.).

“Art.16.§ 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar.Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister)

“Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete en zesentwintig tot vijfhonderd (euro)...”(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).

Bij overlijden van de eerststervende en bij afwezigheid van testament en huwelijkscontract geldt : “Art.745bis.§ 1. Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap.”(B.W.).

De blote eigendom ervan wordt geërfd door diens eigen kinderen.

Bij uw overlijden geldt inzake pensioen in de overheidssector : “Art.2.§ 1. Heeft recht op het overlevingspensioen, de langstlevende echtgenoot wiens huwelijk ten minste één jaar geduurd heeft en wiens echtgenoot...”(15 MEI 1984. _ Wet houdende maatregelen tot harmonisering in de pensioenregelingen).

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”