Trouwen in Gretna Green, Schotland

artemis
Topic Starter

Trouwen in Gretna Green, Schotland

#1 , 05 jul 2008 15:37

hallo iedereen,

Heeft iemand iemand ervaring met een huwelijk in het Schotse Gretna Green?
Hoeveel kost het? (enkel burgerlijk)
Kent iemand een officiële bron ter plaatse? (ik vind alleen sites van commerciële huwelijksbureaus die dure pakketten aanbieden)
Komt er veel bij kijken om het huwelijk hier te laten registreren?

Wij wensen de allereenvoudigste ceremonie en zouden enkel onder ons tweetjes gaan.

Voor diegenen die het niet weten: Gretna Green is een plaatsje in Schotland waar ook buitenlanders kunnen gaan trouwen, een beetje zoals in Las Vegas. Het huwelijk is rechtsgeldig.

alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lori

#2 , 05 jul 2008 16:27

hallo iedereen,

Heeft iemand iemand ervaring met een huwelijk in het Schotse Gretna Green?
Hoeveel kost het? (enkel burgerlijk)
Kent iemand een officiële bron ter plaatse? (ik vind alleen sites van commerciële huwelijksbureaus die dure pakketten aanbieden)
Komt er veel bij kijken om het huwelijk hier te laten registreren?

Wij wensen de allereenvoudigste ceremonie en zouden enkel onder ons tweetjes gaan.

Voor diegenen die het niet weten: Gretna Green is een plaatsje in Schotland waar ook buitenlanders kunnen gaan trouwen, een beetje zoals in Las Vegas. Het huwelijk is rechtsgeldig.

alvast bedankt
Misschien eens een afspraak maken bij een notaris ,die kan je zeggen (deed de mijne toch) wat je nodig hebt om het hier legaal te maken.
Je kan eventueel langst de gemeente gaan maar ik kreeg daar totaal geen medewerking van ''zij oordeelde dat ik niet zot moest doen en zoals iedereen maar bij hen moest huwen''.Ik zou zeggen veel succes met het vinden naar de antwoorden op je vragen als ook je aanstaande huwelijk :wink:

artemis
Topic Starter

#3 , 05 jul 2008 16:55

Bedankt Lori.

Tuurlijk moeten we langs de notaris gaan...
Ik ben eigenlijk nog maar aan het dromen. Na 22 jaar samenzijn en (niet officieel) samenwonen vinden we het tijd om eea te regelen, we worden een dagje ouder ;-) En trouwen in het buitenland lijkt me wel wat.

Las Vegas (of Reno) gaat nog eenvoudiger, daar hoef je niets op voorhand voor te regelen, gewoon een wedding chapel binnenstappen en hupsakkee. Maar we zijn er al 2x geweest en dat is voldoende. Liever ergens anders dan.

Ierland schijnt ook een optie te zijn, maar dat vraagt toch wat meer en langere voorbereiding dan specifiek Gretna Green in Schotland. Ten minste volgens de informatie die ik op het net kan vinden.

Informatie of ervaring uit eerste hand is wat ik mis en zoek....

Maar als ik je goed begrijp ben jij ook in het buitenland getrouwd? :wink:
Waar dan als ik vragen mag?

groetjes

Reclame

Lori

#4 , 05 jul 2008 19:04

Bedankt Lori.

Tuurlijk moeten we langs de notaris gaan...
Ik ben eigenlijk nog maar aan het dromen. Na 22 jaar samenzijn en (niet officieel) samenwonen vinden we het tijd om eea te regelen, we worden een dagje ouder ;-) En trouwen in het buitenland lijkt me wel wat.

Las Vegas (of Reno) gaat nog eenvoudiger, daar hoef je niets op voorhand voor te regelen, gewoon een wedding chapel binnenstappen en hupsakkee. Maar we zijn er al 2x geweest en dat is voldoende. Liever ergens anders dan.

Ierland schijnt ook een optie te zijn, maar dat vraagt toch wat meer en langere voorbereiding dan specifiek Gretna Green in Schotland. Ten minste volgens de informatie die ik op het net kan vinden.

Informatie of ervaring uit eerste hand is wat ik mis en zoek....

Maar als ik je goed begrijp ben jij ook in het buitenland getrouwd? :wink:
Waar dan als ik vragen mag?

groetjes
Ik ben gehuwd in West Virginia .Mijn man is ook Belg .Daar krijg je wel een huwelijksakte/certificaat maar dan nog kun je het hier niet officieel maken .Om je huwelijk vanuit Amerika , hier te laten registreren moet je een apostillezegel hebben .Deze zegel word verstrekt door de gouverneur van de staat.Dus trouwen in een chapel in Las Vegas maakt het hier nog niet legaal .Nu in Las Vegas zal de bevolkingsdienst wel meer op de hoogte zijn om een huwelijk te laten voltrekken tussen twee buitenlanders ,gezien het daar big business is .In West Virginia ,jaren terug daar hadden ze nog nooit iemand gehad die met die wens kwam maar na telefonisch overleg met Illinois (ik had gegevens dat die staat wel huwelijken toestonden tussen buitenlanders) hebben ze alles in orde gemaakt om onze wens toch te laten doorgaan.
Komt ook bij dat je in sommige staten ook een bloedonderzoek moet ondergaan ,dit om je wederhelft te laten weten of je besmet bent met bv. aids en nog meer.
Terug in Belgie zijn we met die huwelijkscertificaat + document met apostillezegel naar de gemeente geweest.Zij hebben deze papieren enkele dagen in beslag genomen om dit alles te controleren en later hebben wij een Belgisch huwelijksboekje gekregen en ook die papieren van ginder hebben we terug gekregen .
Als je graag wil huwen in Schotland ,zou ik eens bellen of schrijven naar de ambassade hier in Belgie en hen je vragen voorleggen .Die zullen ook wel advies kunnen geven .

Grtjs ,

mapleleiah

#5 , 07 jul 2008 00:09

Volgens wat ik via Google over dit onderwerp ooit vond, moet je OP VOORHAND in België via de gemeente bepaalde documenten laten opmaken. Na het huwelijk in het buitenland worden dan aan de hand van alle paperassen het huwelijk toch gelegaliseerd in België. Die legalisatie duurde bij sommigen wel soms bijna een jaar.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Lori

#6 , 07 jul 2008 09:56

Volgens wat ik via Google over dit onderwerp ooit vond, moet je OP VOORHAND in België via de gemeente bepaalde documenten laten opmaken. Na het huwelijk in het buitenland worden dan aan de hand van alle paperassen het huwelijk toch gelegaliseerd in België. Die legalisatie duurde bij sommigen wel soms bijna een jaar.

Lenny
Dit was bij mij zeker niet het geval tenzij het een nieuwe maatregel is maar op de gemeente zullen ze dat wel weten dan .Ook de legalisering duurde hoop en al toen 14 dagen .Maar zoals ik alz ei ,het is al even geleden bij mij en nieuwe wetgeving kan best van kracht zijn :wink:

artemis
Topic Starter

#7 , 07 jul 2008 10:21

Bedank nogmaals voor de reacties.

Ik las ook ergens dat het wat omslachtiger is geworden. Het heeft waarschijnlijk te maken met het toenemend aantal schijnhuwelijken en huwelijken om iemand te kunnen laten immigreren.
Ook denk ik dat een legalisatie van het huwelijk langer duurt als één van de partners een buitenlandse nationaliteit heeft. Dat is bij ons niet het geval.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”