Einde relatie - opties einde huurcontract

casquedor
Topic Starter

Einde relatie - opties einde huurcontract

#1 , 02 feb 2009 15:25

Ik heb een punt gezet achter de relatie met mijn partner en ik zou graag zo snel mogelijk verlost zijn van het huurcontract dat we samen getekend hebben.

Normaal gezien loopt dit contract af in juli maar aangezien ik er niet meer woon zou ik nog 6 maanden mijn deel van de huur moeten betalen voor niets. Ik heb reeds gehoord dat ik het contract niet éénzijdig kan opzeggen.

Wat kan er wel? Mijn partner is niet gehaast om iets anders te zoeken maar ik wil wel verder met mijn leven. Kan ik op de één of andere manier druk uitoefenen?

Hopelijk kan iemand me op weg helpen.
Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 feb 2009 17:12

Een contract opzeggen kan je natuurlijk altijd .. alleen zullen de voorwaarden van het contract bv zeggen dat opzeg voor eind van de periode niet kan ( contracten minder dan 3 jaar) - een opzegperiode hebben en een schadevergoeding -

Dan komt ook wat bij kijken wat soort van samenwonen u had - gehuwd - samenwonende met contract of zonder contract en wat staat er juist in uw huurcontract.

casquedor
Topic Starter

#3 , 04 feb 2009 16:05

Er is geen samenlevings- nog huwelijkscontract dat ons bindt.

Het feit dat er een schadevergoeding volgt is nog steeds voordeliger dan de rit volledig uit te zitten. Opzeg in contract = 3 maanden + 1 maand schadevergoeding.

Het probleem is dat je zo een huurcontract naar verluid niet eenzijdig kan opzeggen. Beide personen moeten dit willen.

Dat is eigenlijk waar ik de bevestiging van zoek maar ze helaas nog niet heb kunnen vinden.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 feb 2009 19:20

Scorpioen verbeterde mij in een ander antwoord met volgende tekst
en inderdaad (gewoon) samenwonenden zijn enkel contractueel gebonden voor hun deel indien niet anders vermeld is in contract
De hoofdelijkheid voor de ganse som is niet voorzien ( wel gehuwden en wettig samenwonenden).
""
Ik citeer uit een vonnis van een rechtbank van eerste aanleg, die in beroep tegen een vonnis van de vrederechter uitspraak deed:

"Hoofdelijkheid wordt niet vermoed.

Hoofdelijkheid bestaat enkel indien dit uitdrukkelijk overeengekomen werd (artikel 1202, eerste lid, van het Burgerlijk Wetboek) of door een wettelijke bepaling voorzien is (artikel 1202, tweede lid, van het Burgerlijk Wetboek). [...]
Artikel 222 van het Burgerlijk Wetboek bepaalt: "Iedere schuld die door een der echtgenoten wordt aangegaan ten behoeve van de huishouding en de opvoeding van de kinderen, verbindt de andere echtgenoot hoofdelijk".
Dit artikel heeft enkel betrekking op een schuld die door gehuwden is aangegaan.

Een gelijkaardige bepaling geldt voor de wettelijk samenwonenden (artikel 1477 § 4 van het Burgerlijk Wetboek)

In de huurovereenkomst is nergens bepaald dat de beide huurders zich hoofdelijk verbinden."

De rechtbank besluit hieruit dat de huurders, die feitelijk samenleefden en de huurovereenkomst beiden hadden ondertekend, niet hoofdelijk gehouden zijn, maar ieder voor hun deel. De eigenaar kan van ieder van de huurders maar de helft van de huur vorderen.

scorpioen

casquedor
Topic Starter

#5 , 05 feb 2009 13:54

Alvast bedankt Fransiscus (en ook Schorpioen).

Ik zoek dit alvast verder uit met het contract in de hand.

Groeten

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”