wetteliljk samenwonen en feitelijk gescheiden

draculavlad
Topic Starter

wetteliljk samenwonen en feitelijk gescheiden

#1 , 15 feb 2009 00:39

Ik heb een vriend van buitenland , we willen wetteliljk samenwonen maar ik ben feitelijk gescheiden,de vraag is mag ik met hem samenwonen of niet?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 15 feb 2009 09:24

Artikel 213 van het Burgerlijk Wetboek zegt dat de echtgenoten verplicht zijn om samen te wonen. Vanaf je getrouwd bent, heb je immers een aantal rechten en plichten tegenover elkaar en ga je volgens de wet een levensgemeenschap vormen.

Zolang dit huwelijk niet officieel ontbonden is (overschrijving in de bevolkingsregisters), pleeg je overspel door met een ander samen te wonen. Overspel is al een tijdje uit het strafrecht gehaald maar is wel voldoende bewijs om een 'onherstelbare ontwrichting' aan te duiden. Dit kan tot gevolg hebben dat de andere partner een onderhoudsgeld kan vragen en toegewezen krijgen.

Dus concreet antwoord op je vraag: NEEN, je mag officieel niet samenwonen met je vriend uit het buitenland.

draculavlad
Topic Starter

#3 , 15 feb 2009 13:58

Artikel 213 van het Burgerlijk Wetboek zegt dat de echtgenoten verplicht zijn om samen te wonen. Vanaf je getrouwd bent, heb je immers een aantal rechten en plichten tegenover elkaar en ga je volgens de wet een levensgemeenschap vormen.

Zolang dit huwelijk niet officieel ontbonden is (overschrijving in de bevolkingsregisters), pleeg je overspel door met een ander samen te wonen. Overspel is al een tijdje uit het strafrecht gehaald maar is wel voldoende bewijs om een 'onherstelbare ontwrichting' aan te duiden. Dit kan tot gevolg hebben dat de andere partner een onderhoudsgeld kan vragen en toegewezen krijgen.

Dus concreet antwoord op je vraag: NEEN, je mag officieel niet samenwonen met je vriend uit het buitenland.
we zijn in wetelijke separatie all een jaar via vrederechter , mijn advocaat heeft de echtscheidings procedure gestard EOO, mijn echtchenoot woont niet eens in Belgie, zo hoe zijn we dan verplicht om samen te wonen?en wij zijn niet verplicht om samen te wonen want hij moet van de rechter mijn huis verlaten,heb hem een jaar niet gezien en niet gehoord,dus ik mag met niemaand wonen want ik woon in Belgie?goeie wet is dat, bedankt

Reclame

Rebel-with-a-cause

#4 , 15 feb 2009 15:30

we zijn in wetelijke separatie all een jaar via vrederechter , mijn advocaat heeft de echtscheidings procedure gestard EOO, mijn echtchenoot woont niet eens in Belgie, zo hoe zijn we dan verplicht om samen te wonen?en wij zijn niet verplicht om samen te wonen want hij moet van de rechter mijn huis verlaten,heb hem een jaar niet gezien en niet gehoord,dus ik mag met niemaand wonen want ik woon in Belgie?goeie wet is dat, bedankt
Enkel door de beslissing via de vrederechter (dringende en voorlopige maatregelen) kan er afgeweken worden van de plicht om samen te wonen.
Dit geeft echter wel GEEN vrijgeleide om met iemand anders samen te wonen.
De wet is nu een maal zo opgesteld en als je in België woont, dien je je te schikken daarnaar of leven met de gevolgen als je je er niet aan houdt.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 feb 2009 11:31

U hoeft zich natuurlijk niet te houden aan al die oudbollige en niet ter zake doende beslissingen en wetten.

Ga rustig samenwonen met uw vriend - en dan staat er plots om 5 uur 's morgens een deurwaarder en die komt u betrappen op overspel - vriend al of niet ingeschreven doet er zelfs niet toe.

Dan moet u weer boos zijn maar op wie of wat dan wel?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 feb 2009 12:02

Art. 1475. <W> § 1. Onder "wettelijke samenwoning" wordt verstaan de toestand van samenleven van twee personen die een verklaring hebben afgelegd overeenkomstig artikel 1476.
§ 2. Om een verklaring van wettelijke samenwoning te kunnen afleggen, moeten beide partijen voldoen aan de volgende voorwaarden :
1° niet verbonden zijn door een huwelijk of door een andere wettelijke samenwoning;

scorpioen

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”