huwelijkscontract bij verbouwen

fil
Topic Starter

huwelijkscontract bij verbouwen

#1 , 16 feb 2009 12:28

Mijn zoon gaat op het einde van dit jaar in het huwelijk treden. Zijn vriendin is enig kind.
Ze hebben besloten om het huis van haar ouders(waar de ouders blijven wonen) te verbouwen (bijbouwen), zodat de kinderen zogezegd een afzonderlijk huis hebben om te wonen.
De verbouwing zou beginnen voor het huwelijk
De financiering van de verbouwing wordt door mijn zoon en zijn vriendin (via lening) bekostigd.
Mijn vraag is nu:
- Met welk huwelijkscontract huwen zij het best ?
- Moeten er clausules in het contract opgenomen worden ?
- Zijn er eventueel andere notariele of schriftelijke afspraken nodig ?
Zodanig dat noch mijn zoon noch zijn vriendin enig nadeel doen moest het huwelijk spaak lopen, of moest één van beiden overlijden.
Momenteel verloop alles nog zeer goed maar men weet niet wat de toekomst brengt...
Hartlijk dank voor de eventuele reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 18 feb 2009 10:26

“Art.551.Alles wat met de zaak verenigd wordt en één lichaam ermee uitmaakt, behoort de eigenaar toe, volgens de hierna gestelde regels.”(B.W.).

Dit houdt in dat het huis gebouwd op de grond van de schoonouders van uw zoon hun huis is.

Wat uw zoon en diens latere huwelijksgemeenschap zouden beleggen in dat huis van de schoonouders dient schriftelijk vastgelegd door ALLE betrokkenen.

“Art.553.Alle gebouwen, beplantingen en werken op of onder de grond van een erf, worden vermoed door de eigenaar, op zijn kosten, te zijn tot stand gebracht en hem toe te behoren, tenzij het tegenovergestelde bewezen is; onverminderd de eigendom die een derde door verjaring mocht verkrijgen of hebben verkregen, hetzij van een ondergrondse ruimte onder eens anders gebouw, hetzij van enig ander gedeelte van het gebouw.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Uit art.553,in fine,B.W.,blijkt dat de ondergrond mag gescheiden worden van de bovengrond of van de oppervlakte en vatbaar is voor bijzondere toeëigening.(Cass. 4 juni 1914,Pas. 1914,I,301).

Hieruit volgt dat ook de oppervlakte kan gescheiden worden van wat er op staat.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”