Mijn situatie is gelijkaardig aan een aantal anderen dat ik hier op het forum heb gelezen, maar ik heb toch een aantal aanvullende vragen.
De situatie:
Mijn vriendin en ik hebben 2 jaar geleden gezamenlijk een woning gekocht. De lening is 50/50, maar omdat ik een aantal renovaties heb betaald is bij de aankoop een beding van aanwas bij de akte toegevoegd zodat bij een eventuele verkoop een vastgelegde som extra voor mij is.
We wonen feitelijk samen. Sinds enkele maanden loopt de relatie niet echt meer zoals het hoort en ik heb haar al gezegd dat ik haar deel van de woning wil overkopen. Echter was zij daar niet voor te vinden en kwam ze met het idee dat als we uit elkaar gaan, zij mijn deel wil overkopen. We willen dus beide de woning.
Nu is mijn vraag of ik op één of andere manier extra recht heb op het appartement door het beding van aanwas?
Wat als ik de relatie verbreek en ik ga voorlopig ergens anders wonen. Geef ik dan ineens toe dat ik de woning niet meer wil? Mijn vriendin uit het appartement zetten gaat uiteraard nooit. En al zeker niet als ik zelf tijdelijk elders woon.