samenwonen en recht op woning na overlijden partner

mir
Topic Starter

samenwonen en recht op woning na overlijden partner

#1 , 22 mei 2009 09:11

Ik heb de gezamelijke woning ingekocht na echtscheiding.
Ik heb 2 kinderen met mijn ex-echtgenoot die op mijn domicilieadres staan (het gaat hier over co-ouderschap met bilocatie), geen kinderen met nieuwe partner.
Indien ik ga samenwonen met nieuwe partner (heeft 3 kinderen van ex maar die komen niet bij ons wonen)
Onder samenwonen wil ik zeggen : op hetzelfde domicilieadres, zonder samenlevingscontract.

Indien ik kom te overlijden, op welk deel van mijn erfenis kan mijn partner aanspraak maken (huis en geld). Kunnen mijn kinderen (indien zij meerderjarig zijn) hem uit het huis zetten.

En is er een verschil indien ik kom te overlijden op het moment dat mijn kinderen nog minderjarig zijn. Moet hij dan het huis verlaten ?

Kan mijn ex echtgenoot indien ik kom te overlijden op het moment dat mijn kinderen nog minderjarig zijn het beheer over het huis krijgen (verkopen,verhuren) , want volgens de wet is hij dan de voogd van de kinderen en beheert hij dus alles voor de kinderen wat uit mijn erfenis komt (huis en geld).

Veel vragen maar heeft veel belang om kinderen hun erfenis niet te ontnemen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 22 mei 2009 13:40

Indien ik kom te overlijden, op welk deel van mijn erfenis kan mijn partner aanspraak maken.

Op niets. (oplossingen: door wettelijk samenwonen met of zonder samenlevingscontract OF door testament kunt U hem wel "iets" geven: het levenslang vruchtgebruik op uw huis bvb.))

En is er een verschil indien ik kom te overlijden op het moment dat mijn kinderen nog minderjarig zijn.
Moet hij dan het huis verlaten ?

Ja, of ze nu minderjarig zijn of niet: hij erft niets.
En aangezien hun vader dan nog leeft (veronderstelling), moet die voor zijn kinderen zorgen.

Kan mijn ex echtgenoot indien ik kom te overlijden op het moment dat mijn kinderen nog minderjarig zijn het beheer over het huis krijgen (verkopen,verhuren) , want volgens de wet is hij dan de voogd van de kinderen en beheert hij dus alles voor de kinderen wat uit mijn erfenis komt (huis en geld).

Uw ex ZAL het beheer krijgen over de goederen van zijn kinderen. Dat zal echter onder toezicht staan van een rechter: verkopen of verhuren voor langer dan 9 jaar bvb. kan niet zonder akkoord van de rechter.

(Ik geloof dat men niet spreekt over "de voogd" zoals U het bedoelt: enige overlevende ouder.)

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”