Samen huis einde relatie

Sophie7
Topic Starter

Samen huis einde relatie

#1 , 22 mei 2009 12:07

Sinds enkele jaren hebben we een huis gekocht 50/50 nu is onze relatie op het einde aan het lopen.
Ik heb gezegd dat ik wil verhuizen en hij blijft in het huis wonen.
Neemt de lening over.
Zijn er nadelen aan verbonden wanneer ik het huis verlaat?
Is dat waar dat ik het huis niet meer mag betreden als ik verhuis.
Graag zou ik mijn rechten en plichten weten .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa

#2 , 26 mei 2009 21:38

is er nog zo veel van de lening te betalen dat het voor u niet de moeite loont om de helft van de waarde van het huis te eisen?

u kan ook voorstellen (voor de minste ambras): huis laten schatten - hij betaalt u de helft van die waarde en u betaalt de helft van de lening. het heeft geen zin in onverdeeldheid te blijven als u uit elkaar gaat; als hij op een bepaald moment de gezamenlijke lening niet meer wil betalen, draait u daar voor op en blijft hij in het huis wonen. dus zorg dat u dit schuldenvrij afhandelt en van alles verlost raakt, voor uw eigen bestwil.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 mei 2009 18:43

U zal een nieuwe overeenkomst moetenafsluiten met de leningmaatschappij waarbij de ene partij uit de leningsakte verdwijnt. Indien dat niet gaat blijft u mede aansprakelijk voor het betalen van de lening. Als u gehuwd was is het samen te betalen en dan kan de schuldeiser bij een van beide komen voor de ganse som.
Als het samenwonen is is ieder voor de helft verantwoordelijk.

Laat de woning terug schatten en deel dit bedrag in twee - de helft dient u dan te ontvangen. Deze helft kan u dan gebruiken om de kosten en de lening af te betalen.

En idd eens dat u verhuisd bent mag u daar niet meer binnen ook al is het huis uw eigendom - u woont er niet meer.

Als eigenaar kan u met de huurder wel contractueel vastleggen dat u 1x per jaar alles mag komen bekijken vb

De huurder (en medeeigenaar) dus te tegenpartij is u wel huur als verschuldigd als medeeigenaar

Reclame

3399AAaa

#4 , 29 mei 2009 19:00

leningsakte bevat toch geen clausule 'hoofdelijk gehouden' hoop ik...?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”