terugvordering (grotere) maandelijkse inbreng mogelijk?

Gertrude
Topic Starter

terugvordering (grotere) maandelijkse inbreng mogelijk?

#1 , 20 jun 2009 00:46

Hallo allemaal! Mijn vriendin en ik gaan uit elkaar en hebben samen, 6 jaar geleden, een appartement gekocht. Ik zou graag (mits financieëel mogelijk) mijn vriendin willen uitkopen. Wij zijn niet getrouwd, hebben geen samenlevingscontract of wat dan ook. (Wij wonen dus gewoon samen op hetzelfde adres). Maandelijks stortte wij een bedrag op onze gezamelijke zichtrekening. Hiermee betaalden wij onze rekeningen, energiefacturen, eten, enz. Maar mijn maandelijkse inbreng was groter dan die van haar (ik had een hoger loon). Nu zou ik graag mijn deel dat ik meer heb betaald terug krijgen van haar, ttz mijn deel in vermindering brengen zodat ik haar een kleiner bedrag moet geven om haar uit te kopen. Dit lijkt mij toch het eerlijkste. Mijn vriendin is hier niet mee akkoord. Kan ik dit bedrag terugvorderen van haar of ben ik dit voorgoed kwijt? Sta ik juridisch sterk in mijn schoenen of is dit een onbegonnen zaak? (moest het zover komen tenminste...)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 jun 2009 11:22

Over deze problematiek is al veel geschreven.

Een interessant arrest is dit van het hof van beroep van Luik van 9 februari 2005 (www.juridat.be). De conclusie van dit arrest dat men, geval per geval, de concrete omstandigheden moet nagaan lijkt mij op dit ogenblik de overhand te halen in de rechtspraak en rechtsleer.

In uw geval was er een afspraak om maandelijks geld op de gemeenschappelijke rekening te storten. Deze afspraak is de oorzaak van uw verarming. Er is m.i. geen vermogensverschuiving zonder oorzaak. Ik geef u weinig kans.

scorpioen

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”