Relatie gedaan , wat met huurcontract! DRINGEND

crazyangelke2
Topic Starter

Relatie gedaan , wat met huurcontract! DRINGEND

#1 , 09 jul 2009 10:44

Hallo,

Mijn moeder wil weg gaan bij haar vriend.
Zij wonen gewoon samen zonder contractuele verbindingen.
Juist hun huurcontract.
Hoe kan zij dit opzeggen?
Gewoon een aangetekende brief sturen dat zij de huur daar opzegt?
Want hij gaat daar waarschijnlijk nog even blijven wonen.
Mijn moeder komt tijdelijk bij mij wonen.
Moet zij dan ook nog 3 maand huur betalen ofzo??
Ik dacht dat dit een contract is van 3 jaar. Maar ze wonen daar nog geen 1 jaar samen!
En de betalingen zoals electriciteit? Die staan wel juist alleen op zijn naam!

Alle uitleg hierover is welkom! Alvast hartelijk bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 09 jul 2009 12:09

Het beste is als ze overleg pleegt met de verhuurder en haar partner te samen...

Als alle partijen aanvaarden dat zij zich terugtrekt uit het huurcontract van bepaalde duur kan er een document in deze aard opgemaakt worden dat door iedereen dient ondertekend te worden.

Indien de verhuurder niet aanvaardt dat dat uw moeder zich terugtrekt uit het contract dan wordt dit een moeilijke situatie. Zeker als in het contract vermeld staat dat beiden hoofdelijk aansprakelijk zijn voor het correct betalen van de huur en onkosten.

Lees het contract eens nauwgezet na, kijk of je de clausule betreffende hoofdelijke aansprakelijkheid tegenkomt, kijk na welke opzeg mogelijkheden zijn voorzien voor een contract van beperkte duur.

En vooral, neem contact op met de verhuurder... leg hem vriendelijk uit wat het probleem is en bevestig hem, desnoods via aangetekend schrijven dat de partner van uw moeder het pand absoluut wil blijven bewonen voor de contractueel afgesproken periode.

Hopelijk helpt dit je verder?

j.demoor

#3 , 10 jul 2009 15:31

“Art.3...§ 6. In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar. Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 5...Art.12.Behalve als zij er anders over beschikken ,zijn de bepalingen van deze afdeling van dwingend recht”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Dit houdt in dat zulke huur niet voortijdig opzegbaar is en dat van een dwingende bepaling die de huurder beschermt niet ten gunste van de verhuurder contractueel mag afgeweken worden. Onderzoek zorgvuldig of uw contract hiervan afwijkt ten gunste van de huurder.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”