Hierbij een korte beschrijving van mijn situatie en mijn vragen:
Ik woon wettelijk samen met mijn vriendin, zij wenst de relatie te beïndigen wegens een andere relatie. We kochten 19 maanden geleden een huis aan en gingen een lening aan. We hebben elke een aparte rekening en betaalden per maand de maandelijkse aflossing gedeeld door twee.
Ik wil hier eventjes polsen welke mijn rechten zijn.
- Stel dat ik het huis wil behouden en zelf de lening kan afbetalen, hoe wordt de eindrekening dan gemaakt? Moet ik haar 19 maanden x (maandelijkse aflossing gedeeld door twee) betalen? Maar dan woonde zij eigenlijk 19 maanden gratis; is he terchtvaardig om in de afrekening rekening te houden met een fictieve huurprijs?
- De waarde van het huis is sterk gedaald. Kan er op een af andere manier rekening gehouden worden met de huidige marktwaarde van het huis of wordt rekening gehouden met de waarde van het huis op het moment van de aankoop?
- Stel dat ik het huis wil behouden, dan dient de notariële akte herschreven te worden. Aangezien ik geen fout heb aan het beëindigen van de relatie, vraag ik me af te kunnen stellen dat zij deze kosten dient te dragen?
Bedankt voor een reactie;
L