einde wettelijke samenwoonst / afspraak rond aangekocht huis

***lies***
Topic Starter

einde wettelijke samenwoonst / afspraak rond aangekocht huis

#1 , 07 aug 2009 09:00

Hierbij een korte beschrijving van mijn situatie en mijn vragen:

Ik woon wettelijk samen met mijn vriendin, zij wenst de relatie te beïndigen wegens een andere relatie. We kochten 19 maanden geleden een huis aan en gingen een lening aan. We hebben elke een aparte rekening en betaalden per maand de maandelijkse aflossing gedeeld door twee.

Ik wil hier eventjes polsen welke mijn rechten zijn.

- Stel dat ik het huis wil behouden en zelf de lening kan afbetalen, hoe wordt de eindrekening dan gemaakt? Moet ik haar 19 maanden x (maandelijkse aflossing gedeeld door twee) betalen? Maar dan woonde zij eigenlijk 19 maanden gratis; is he terchtvaardig om in de afrekening rekening te houden met een fictieve huurprijs?
- De waarde van het huis is sterk gedaald. Kan er op een af andere manier rekening gehouden worden met de huidige marktwaarde van het huis of wordt rekening gehouden met de waarde van het huis op het moment van de aankoop?
- Stel dat ik het huis wil behouden, dan dient de notariële akte herschreven te worden. Aangezien ik geen fout heb aan het beëindigen van de relatie, vraag ik me af te kunnen stellen dat zij deze kosten dient te dragen?

Bedankt voor een reactie;
L

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 aug 2009 18:32

wettelijk samenwonen houdt in dat zolang dit contract geldt men samen alle kosten maakt.

Samen huis gekocht wil zeggen ieder eigenaar voor zijn deel - aan de prijs van toen en nu dus aan de prijs van nu.

Ieder heeft zijn deel of een deel betaald - ieder naar best vermogen of gelijk opgedeeld - wat staat er in contract - normaal wordt dit beschouwd als zijnde verrekend en effen.

Als een van de partijen weg is kan er een fictieve huurprijs zijn te delen door 2 - de dagelijke kosten zijn dan voor de inwoner' tenzij anders overeengekomen.
De algemene kosten zijn voor de eigenaars
De leningkosten zijn op dat ogenblik ook nog voor de beide ontleners.

Geen van de partijen kan gedwongen in onverdeeldheid blijven
Bij gemene rekening kan men wel verhaal halen indien er zich een onevenwicht voordoet in financiële afrekening.

Bij huwelijk is er al geen schuldvraag ---laat staan bij samenwonen.
Dat is tenslotte enkel een bij de gemeente ( dienst burgerlijke stand) afgelegde verklaring die op elk moment door een van de partijen kan worden ingetrokken.
Rechtszekerheid dus nog minder.
Als ik me niet vergis is de clausules inzake diefstal tussen echtgenoten ook niet van toepassing - dus soms opletten geblazen.

Ik vrees dat dit nog eens extra problemen gaat geven als ene van de partijen zo goed als alles heeft betaald en de koop van het huis toch 50/50 staat.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”