gedwongen samenwonen vanwege domicilie

erwin M
Topic Starter

gedwongen samenwonen vanwege domicilie

#1 , 05 okt 2009 13:34

Ik bewoon sinds kort een appartement + atelier in een losstaand industrieel bijgebouw waarvan de eigenaars/verhuurders in het hoofdgebouw wonen. Nu wil de gemeente mij inschrijven op het adres en huisnummer van de eigenaars. Dus feitelijk als "samenwonend". Reden hiervoor is dat aan het atelier geen apart huisnummer is toegekend en mijn "feitelijke woonsituatie" (wet bevolkingsregister 18jun1992) volgens de gemeente dusdanig geïnterpreteerd dient te worden dat ik samenwonend ben met de eigenaars en dus deel uitmaak van hun gezin, met alle juridische (aansprakelijkheids)gevolgen van dien.

Op welke basis kan ik dit gedwongen samenwonen weigeren en toch mijn recht op domicilie hier doen gelden?

ter info: Het appartement is reeds door de vorige eigenaar conform de hedendaagse normen gebouwd en ingericht in een deel van het industrieel bijgebouw, echter zonder dat hiervoor een stedenbouwkundige vergunning gegeven werd. Het is dus een onvergund appartement in een vergund industrieel gebouw.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 05 okt 2009 14:17

Ik verwijs naar de twee threads die u reeds hebt lopen ivm dit onderwerp
in de rubriek "huren" en de antwoorden die daar reeds werden gegegeven.

Verder:

"gedwongen samenwonen": u wordt niet gedwongen, u kiest daarvoor

"recht op domicilie": aangezien op vermeld adres al iemand woont moet die wel toestemming geven om op hetzelfde adres uw domicilie te vestigen

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 jul 2010 15:37

"recht op domicilie": aangezien op vermeld adres al iemand woont moet die wel toestemming geven om op hetzelfde adres uw domicilie te vestigen
Is dat zo? Toen mijn vriendin bij mij is ingetrokken en haar domicilie heeft veranderd, heeft men mij nooit iets gevraagd hierover.

Reclame

Mariette

#4 , 27 jul 2010 17:11

Niemand heeft me ooit iets gevraagd (vb. toen meerderjarige dochter haar adres terug thuis plaatste), maar mijn uitkering wordt wèl met één derde verminderd.

FrankV

#5 , 28 jul 2010 01:17

Niemand heeft me ooit iets gevraagd (vb. toen meerderjarige dochter haar adres terug thuis plaatste), maar mijn uitkering wordt wèl met één derde verminderd.
Naar de vrederechter, en je dochter uit huis laten zetten.
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

FrankV

#6 , 28 jul 2010 01:19

Is dat zo? Toen mijn vriendin bij mij is ingetrokken en haar domicilie heeft veranderd, heeft men mij nooit iets gevraagd hierover.
Je wordt verondersteld daarmee in te stemmen, zolang je daartegen niets onderneemt.
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

Lanox

#7 , 28 jul 2010 09:15

Je wordt verondersteld daarmee in te stemmen, zolang je daartegen niets onderneemt.
Voor alle duidelijkheid, het is echt wel de bedoeling dat mijn vriendin haar domicilie bij ons thuis heeft.
Maar indien zij had besloten om die aanvraag buiten mijn medeweten in te dienen, dan was ik gewoonweg niet op de hoogte geweest. Dus hoe kan men veronderstellen dat ik met iets instem omdat ik er niets tegen onderneem terwijl ik niet eens op de hoogte ben?

roharro

#8 , 28 jul 2010 13:42

Voor alle duidelijkheid, het is echt wel de bedoeling dat mijn vriendin haar domicilie bij ons thuis heeft.
Maar indien zij had besloten om die aanvraag buiten mijn medeweten in te dienen, dan was ik gewoonweg niet op de hoogte geweest. Dus hoe kan men veronderstellen dat ik met iets instem omdat ik er niets tegen onderneem terwijl ik niet eens op de hoogte ben?
In alle dergelijke gevallen waarvan ik persoonlijk op de hoogte ben moest het gezinshoofd eerst zijn toestemming geven voor de domiciliering. Anders zou iedereen zich op eender welk adres kunnen domiciliëren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

eylis

#9 , 28 jul 2010 16:05

Erwin, de fout ligt compleet bij de eigenaar, niet?
Onvergund appartement in een vergund industriel gebouw...lijkt me nogal paradoxaal en heel fout...

In eerste instantie zou ik proberen de eigenaar een verklaring te laten opstellen dat beide woningen volledig gescheiden zijn. Met foto's etc. En de melding dat het appartement op husnummer ...B volledig gescheiden is van woning met huisnummer ....
Hij maakt een opsomming van: Gescheiden ingangen: elke woning heeft zijn eigen badkamer, keuken etc...
Laat hem dit sturen naar de gemeente.
Kleef aan je voordeur het huisnummer met een B ernaast.
Ik weet het, dit is wat knutselen en proberen. Maar in eerste instantie is de huisbaas compleet in de fout.
En verwittig het kadaster. Zij kunnen komen vaststellen dat er twee woningen zijn die effectief gescheiden zijn.

Mariette

#10 , 28 jul 2010 17:08

In alle dergelijke gevallen waarvan ik persoonlijk op de hoogte ben moest het gezinshoofd eerst zijn toestemming geven voor de domiciliering. Anders zou iedereen zich op eender welk adres kunnen domiciliëren.
Door wie werd die toestemming gevraagd? En aan wie werd die gegeven? Gemeentelijke diensten? politie? wie is gezinshoofd indien het over twee meerderjarigen gaat?

Mariette

#11 , 28 jul 2010 18:43

Naar de vrederechter, en je dochter uit huis laten zetten.
nogmaals, mijn dochter is al sinds we op de hoogte werden gebracht van het (recent ingevoerde) verschil tussen alleenstaande en samenwonende (bij max.uitkering) onmiddellijk verhuisd, alleen duurde het een hele tijd (anderhalve maand)voordat ZIJ op haar nieuw adres werd ingeschreven, terwijl IK totaal machteloos stond en heel die tijd als samenwonend werd aanzien met die vermindering op mijn vervanginkomen als gevolg. Zelfs de gemeente waar IK woon schreef haar niet uit voordat ze ergens anders was ingeschreven! Over wiens toestemming heb je het dan???

Franciscus

#12 , 28 jul 2010 19:05

Iedereen kan zich na aanbieding bij de gemeente laten inschrijven op een adres.
In een aantal gevallen zal dat wat gemakkelijker gaan (vroeger al gewoond - familie)enz
In principe zijn er regels voor controle - gezien echter in sommige gemeenten er een verhuisbeweging is van 1/3 van hun inwoners per jaar wordt deze controle door de gemeente niet altijd gedaan.
Het is de gemeente de de politie van hun zone moet in kennis stellen en hen vragen een onderzoek in te stellen indien zij dit niet doen is er dus geen onderzoek.
Mocht u een probleem hebben kan je altijd via kwartierinspecteur of bij dienst bevolking laten noteren dat er geen inschrijving mag zijn zonder uw toestemming dan is er steeds controle politie

Mariette

#13 , 28 jul 2010 19:13

Mocht u een probleem hebben kan je altijd via kwartierinspecteur of bij dienst bevolking laten noteren dat er geen inschrijving mag zijn zonder uw toestemming dan is er steeds controle politie
en wat als de controlerende agent dan vaststelt dat die persoon er effektief woont? (en ik ben aan het overwinteren in Antalya ?)

Franciscus

#14 , 31 jul 2010 16:36

dan is die persoon ingeschreven

Mariette

#15 , 31 jul 2010 16:41

Voilà! tot daar de "toestemming"!

Maar als op de kruispuntbank één volwassen persoon met inkomen mee wordt genoteerd om mijn adres (eigendom), dan wordt mijn invaliditeitsuitkering met 1/3 verminderd want blijkbaar heb ik dan "voordeel".

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”