Eigenaar woning en samenwonen

bartvdv
Topic Starter

Eigenaar woning en samenwonen

#1 , 19 okt 2009 16:39

Ik ben eigenaar van een woning en betaal de hypothecaire lasten, gas/water/elektriciteit/TV/Internet/verzekeringspremies/onderhoudskosten, enz. Ook het meubilair is mijn eigendom. En ik maak ook schoon.

Een tweetal jaar geleden is mijn vriendin samen met haar dochter bij mij komen inwonen. Er is geen samenlevingscontract en zij betaalt geen enkele vorm van huur of andere bijdrage. Er is wel een eerder symbolische bijdrage onder de vorm van af en toe de boodschappen betalen. Als ik spullen voor het huis koop, dan betaal ik die bewust zelf.

Wij hebben alle drie onze domicilie op hetzelfde adres.

Louter hypothetisch, maar wat gebeurt er als de relatie spaak loopt. Kan ik haar en haar dochter dan van vandaag op morgen de deur wijzen? Of ben ik verplicht om haar een redelijke termijn voor te stellen om te verhuizen (bv. 8 weken). Moet ik haar daar in een brief van op de hoogte stellen?

Zij heeft tijdens de verhuis nogal wat goederen uit haar eigen appartement meegebracht (slaapkamerkasten/kookfornuis/sofa enz.) die gedeeltelijk in de kelder/garage opgeslagen liggen. Maar eigenlijk ligt dat huisgerief hopeloos in de weg en ik wil haar onder lichte dwang duidelijk maken dat ze daar een oplossing moet voor zoeken: verkopen of containerpark. Stel dat zij voor het containerpark kiest en de relatie loopt slecht af, kan zij mij dan om een vergoeding vragen voor het feit dat zij haar meubels heeft moeten wegdoen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 okt 2009 18:09

Als eigenaar van een woning bepaal je wie er mag huren / wonen

Edoch al diegene die er ingeschreven staan of hun werkelijke woonplaats hebben kunnen slechts uit het huis/woning worden gezet dan na een in kracht van gewijsde gegaan gerechtelijk vonnis of arrest.
Natuurlijk zelf weggaan kan ook. Eventueel met een AANGETEKEND schrijven waarin een redelijke termijn vb 3 mdn wordt gegeven.
Voor alle goederen waarvan geen eigenaar gekend dmv oa facturen geldt bezit is eigendom.

Wat u met haar als betaling afspreekt is uw zaak maar ik vermoed dat de rechter in uw geval zal zeggen - voor de toekomst kunt u andere afspraken maken - voor het verleden aanvaarden we dat iedereen naar eigen vermogen heeft bijgedragen.

Zij moet niets wegdoen en u kan dat niet verplichten gezien u beide vrijwillig samenwoont.
( In een huwelijk kan de ene partij zonder raadpleging grote kuis doen en alles wat overbodig is (volgens haar) wegdoen. Als man heb je dan niets meer te vertellen ((grapje he))..
Jullie hebben geen overeenkomst dus is en blijft zij eigenaar - goed afspreken is het enigste wat telt.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”