UIT MEKAAR GAAN,wel huisje gekocht 3 maanden geleden

jeanpaul
Topic Starter

UIT MEKAAR GAAN,wel huisje gekocht 3 maanden geleden

#1 , 28 dec 2009 11:06

Hallo,men vriendin en ik hebben een drietal maanden geleden een huisje gekocht voor 160000 euro

ikzelf heb er 32000 euro ingestoken
de notaris heeft het via papieren opgemaakt dat men vriendin er eigenlijk
16000 euro leent.Dus als ze moest weggaan,dan krijg ik die zeker terug.

Ook al hebben we verbouwingen gedaan
elektriciteit gelegd,badkamer gezet,en nog een paar kleine dingen

ook hebben we voordelig van een ander land,ramen en deuren laten afkomen voor een spotprijs van nog geen 6000 euro

dus buiten die 32000 euro

heb ik nu al ongeveer er nog eens 10000 euro ingestoken

als we uit mekaar zouden gaan,gaan ze na amper 3 maanden terug
het huis laten schatten in waarde?want met die goedkope ramen van ander land kan de woning meer in waarde zijn.

Moet ik dus alles opnieuw laten schatten,en als alles duurder uitkomt,moet ik dan van mijn centen mijn vriendin ook nog eens op de meerwaarde gaan uitbetalen,ze heeft er tenslotte praktisch geen cent ingestoken

hoe gaat zoiets allemaal in zen werking
ik wil hier echt niet weg,wil dit zelf proberen te bekostigen,want als het zou moeten verkocht worden,dan ben ik ook nogaleens boete op het klein beschrijf aan het betalen,dan heb ik meer verloren,dan dat ik er heb ingestoken

wat is de oplossing?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa

#2 , 28 dec 2009 17:47

hoe is de verkoopakte beschreven bij de notaris? Staat daar iets in zoals "in onverdeeldheid elk voor de helft"....?

Heb je daarnaast bestelbons, facturen en betalingsbewijzen dat het van jouw individuele rekening is gegaan?

jeanpaul
Topic Starter

#3 , 28 dec 2009 22:30

50/50 idd ja

maar een appart papier opgemaakt 3 voudig
dat ze eigenlijk van men 32000 euro ingave
er 16000 van mij in principe leent

ook heb ik voor een 10000 euro al aan facturen betaald ivm verbouwen
door de lening aan te gaan,moesten we een zichtrekening pakken bij die bank,wel op mijn naam,maar zij mocht er ook aan,dat heeft ze nooit gedaan,maar als er facturen moesten betaald worden,ging er van mijn spaarrekening zoveel geld,naar men zichtrekening,en dan haalde ik daar geld vanaf,daar zijn ook de bewijzen van via uitreksels

Reclame

3399AAaa

#4 , 29 dec 2009 19:32

Afdeling I : Gewone medeëigendom en gedwongen medeëigendom in het algemeen

Artikel 577-2
§ 1 Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen, wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort, geregeld als volgt.
§ 2 De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn.
§ 3 De medeëigenaar heeft deel in de rechten en draagt bij in de lasten van de eigendom naar verhouding van zijn aandeel.
§ 4 De medeëigenaar kan over zijn aandeel beschikken en het met zakelijke rechten bezwaren.
§ 5 De medeëigenaar heeft recht op het gebruik en het genot van de gemeenschappelijke zaak, overeenkomstig haar bestemming en in zover zulks met het recht van zijn deelgenoten verenigbaar is.
Daden tot behoud van het goed en daden van voorlopig beheer kan hij wettig verrichten.
§ 6 Andere daden van beheer alsmede daden van beschikking moeten, om geldig te zijn, met medewerking van alle medeëigenaars geschieden. Evenwel kan een der medeëigenaars de overige noodzaken deel te nemen aan daden van beheer waarvan de rechter de noodzakelijkheid erkent.
§ 7 Ieder medeëigenaar draagt bij in de nuttige uitgaven tot behoud en tot onderhoud, alsook in de kosten van beheer, de belastingen en andere lasten betreffende de gemeenschappelijke zaak.
§ 8 De verdeling van de gemeenschappelijke zaak is onderworpen aan regels, die bepaald zijn in de titel Erfenissen.
§ 9 Onverdeelde onroerende goederen die bestemd zijn tot het gemeenschappelijk gebruik van twee of meer onderscheiden en aan verschillende eigenaars toebehorende erven, zijn echter niet vatbaar voor verdeling.
Het aandeel in de onverdeelde onroerende goederen kan niet overgedragen, met zakelijke rechten bezwaard of in beslag genomen worden dan samen met het erf waarvan het onafscheidbaar is.
De aan deze medeëigendom verbonden lasten, met name de kosten van onderhoud, herstelling en vernieuwing, moeten worden omgeslagen naar evenredigheid van de respectieve waarde van elk privatief deel, tenzij wanneer de partijen beslissen die kosten om te slaan naar evenredigheid van het nut dat de gemeenschappelijke delen en diensten die deze kosten teweegbrengen, voor elk van de privatieve delen hebben. De partijen kunnen de waarde en het nut als criteria ook combineren.
De bepalingen van deze paragraaf zijn van dwingend recht.
§ 10 In het geval van § 9 staat het elke medeëigenaar vrij op zijn kosten aan de gemeenschappelijke zaak veranderingen aan te brengen, mits hij de bestemming daarvan niet wijzigt en aan de rechten van zijn deelgenoten geen afbreuk doet.
§ 11

3399AAaa

#5 , 29 dec 2009 19:39

Als het leningsdocument door u beiden is ondertekend (en nog beter, als dat bij de notaris gebeurde) kan u dat geld terugvragen.
Wat betreft de gelden die u investeerde kan u mijns inziens uw geld proberen terug te vragen ahv bovenstaande artikelen. Verder zijn er nog de regels over natrekking, de kostenleer en de verrijking zonder oorzaak.

Maar als zij een goede advocaat heeft, zal die op zijn beurt zo veel mogelijk argumenten bovenhalen om te stellen dat die kosten hoorden bij uw relatie en dat u die vrijwillig maakte, of dat het goed werd aangekocht 50/50.

Gelukkig heeft u toch heel wat zaken en bewijzen op papier die in uw voordeel pleiten.

jeanpaul
Topic Starter

#6 , 29 dec 2009 20:16

ok hartelijk bedankt voor de informatie

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”