U gaat dus wettelijk samenwonen. In dit systeem leeft men eigenlijk onder het stelsel van gescheiden goederen. Het huis dat U koopt , deels met geld van uw ouders , is en blijft van U. Laat de akte dus zo opmaken en zorg voor een dokument dat U dat geld van uw ouders hebt geleend/gekregen.
Indien U echter voor uw partner komt te overlijden , erft hij automatisch -tenzij tegenbericht- het levenslange vruchtgebruik van die woning. De blote eigendom gaat eventueel naar uw kinderen , of naar uw ouders en/of uw broers/zusters. U kan wel , via testament , (een deel van ) het huis aan uw partner laten.
Bedankt voor jullie antwoorden. Nog een paar vragen hierbij
1. Volstaat een gehandtekend document (door ouders en mezelf) om te bewijzen dat ik een deel van het geld van mijn ouders heb gekregen? Of moet dit worden bekrachtigd door een notaris?
2. 'erft mijn partner automatisch - tenzij tegenbericht het vruchtgebruik' - wat zou dit tegenbericht kunnen zijn? Kan ik zelf een testament opstellen, waarin ik anders beslis? En heeft dit testament dan voorrang op de rechten verkregen door het 'wettelijk samenwonen'.
3. In geval ik een testament opstel, is dat voldoende dit thuis ergens te bewaren om rechtsgeldig te zijn? Of moet dit testament ook door de notaris worden bekrachtigd?
Alvast Bedankt,
Yalika