Gaan Samenwonen - Nieuw huis

yalika
Topic Starter

Gaan Samenwonen - Nieuw huis

#1 , 14 jun 2010 22:35

Hallo,

Wij willen gaan samenwonen, en een samenlevingscontract ondertekenen bij de gemeente.

Ikzelf wil op dit moment een huis kopen, waar wij dan zullen gaan samenwonen. Ikzelf zal het huis alleen aankopen, en ook de lening alleen aangaan (ik ga ook van mijn ouders onderhands lenen).

Blijft dit huis gewoon mijn eigendom als we daar gaan samenwonen met zo een samenlevingscontract?

Zijn er bepaalde dingen die ik moet doen/waar ik moet op letten om veilig te stellen dat het huis van mij kan blijven?

Alvast Hartelijk Dank

Yalika

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 17 jun 2010 18:36

U gaat dus wettelijk samenwonen. In dit systeem leeft men eigenlijk onder het stelsel van gescheiden goederen. Het huis dat U koopt , deels met geld van uw ouders , is en blijft van U. Laat de akte dus zo opmaken en zorg voor een dokument dat U dat geld van uw ouders hebt geleend/gekregen.
Indien U echter voor uw partner komt te overlijden , erft hij automatisch -tenzij tegenbericht- het levenslange vruchtgebruik van die woning. De blote eigendom gaat eventueel naar uw kinderen , of naar uw ouders en/of uw broers/zusters. U kan wel , via testament , (een deel van ) het huis aan uw partner laten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

yashae

#3 , 20 jun 2010 01:37

Wat als je beiden het huis aankoopt? Erf je dan maar een deel van het huis? en indien het maar een deel is, hoe kan ik het volledig met zo weinig mogelijk kosten erven?

Reclame

wanton

#4 , 20 jun 2010 09:19

Als je samen een huis aankoopt , behoudt de overlevende partner zijn helft in de woning.
Wat er met de helft van de overledene gebeurt , hangt af van een heleboel omstandigheden. Is men gehuwd , wettelijk of feitelijk samenwonend. Zijn er kinderen.
Zijn er geen kinderen en is men gehuwd , erft de overlevende (LLE) alles , zonder successierechten te moeten betalen. Met kinderen bekomen die de blote eigendom en de LLE het vruchtgebruik.
Bij wettelijk samenwonen : erft de LLE het vruchtgebruik en gaat de blote eigendom naar de kinderen , anders naar de familie zoals ouders , broers,zussen. Via testament kan meer gegeven worden. Alles wat de LLE erft van het huis is zonder successierechten.
Bij feitelijk samenwonen erft de LLE niets , tenzij via testament.
Wat door de partner-LLE geërfd wordt van de gezinswoning , is vrij van successierechten.
Bij tontine moeten er registratierechten betaald worden.
Toet-anch-Amon

yashae

#5 , 20 jun 2010 10:50

Stel dat de ouders van men vriendin een groot deel van het huis betalen en ik een deel van de lening tesamen met men vriendin. De notaris bezit de gegevens dat de ouders een deel van het huis betaalden. Krijg ik dan nog steeds de helft van het huis bij overlijden van men vriendin?

roharro

#6 , 20 jun 2010 15:14

Stel dat de ouders van men vriendin een groot deel van het huis betalen en ik een deel van de lening tesamen met men vriendin. De notaris bezit de gegevens dat de ouders een deel van het huis betaalden. Krijg ik dan nog steeds de helft van het huis bij overlijden van men vriendin?
Van de verkoopopbrengst krijgt uw vriendin eerst de inbreng van haar ouders terug. Het saldo wordt in twee verdeeld.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#7 , 20 jun 2010 22:58

Sorry roharro , bij het overlijden van de vriendin zal zijzelf niets terug krijgen want dood.

Of de ouders iets terug krijgen is afhankelijk van de situatie in de rest van het gezin : zijn er kinderen of niet. Het vruchtgebruik krijg je normaal toch. Hoe is het huis beschreven : ieder 50 % , ondanks de inbreng van de ouders.
Alleen als er geen kinderen zijn en de ouders hebben de terugkeer van de schenking bedongen , zal jij de ouders moeten terugbetalen. Anders zijn het normaal de kinderen die het huis in blote eigendom erven.

NB. Roharro , waarom antwoord jij altijd via 'quote'?
Toet-anch-Amon

roharro

#8 , 20 jun 2010 23:13

@Wanton: ik "quote" omdat dikwijls onder één onderwerp verschillende vragenstellers met (licht) afwijkende vragen voorkomen (zoals hier)
En inderdaad overlijden is niet hetzelfde als (levend) uiteengaan of scheiden......
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

yalika
Topic Starter

#9 , 22 jun 2010 14:58

U gaat dus wettelijk samenwonen. In dit systeem leeft men eigenlijk onder het stelsel van gescheiden goederen. Het huis dat U koopt , deels met geld van uw ouders , is en blijft van U. Laat de akte dus zo opmaken en zorg voor een dokument dat U dat geld van uw ouders hebt geleend/gekregen.
Indien U echter voor uw partner komt te overlijden , erft hij automatisch -tenzij tegenbericht- het levenslange vruchtgebruik van die woning. De blote eigendom gaat eventueel naar uw kinderen , of naar uw ouders en/of uw broers/zusters. U kan wel , via testament , (een deel van ) het huis aan uw partner laten.
Bedankt voor jullie antwoorden. Nog een paar vragen hierbij

1. Volstaat een gehandtekend document (door ouders en mezelf) om te bewijzen dat ik een deel van het geld van mijn ouders heb gekregen? Of moet dit worden bekrachtigd door een notaris?

2. 'erft mijn partner automatisch - tenzij tegenbericht het vruchtgebruik' - wat zou dit tegenbericht kunnen zijn? Kan ik zelf een testament opstellen, waarin ik anders beslis? En heeft dit testament dan voorrang op de rechten verkregen door het 'wettelijk samenwonen'.

3. In geval ik een testament opstel, is dat voldoende dit thuis ergens te bewaren om rechtsgeldig te zijn? Of moet dit testament ook door de notaris worden bekrachtigd?

Alvast Bedankt,
Yalika

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”