Inwonende ouders?

marenne
Topic Starter

Inwonende ouders?

#1 , 21 jun 2010 12:01

Hallo,
Mijn moeder en stiefvader hebben ons gevraagd of ze hun adres bij ons konden zetten. Zij gaan niet echt bij ons komen wonen maar hadden wel een adres nodig.
Er is een extra kamer voorzien. Maar stel dat ze toch beslissen om bij ons in te trekken als hun adres bij ons staat, kan ik dat dan weigeren?
De verstandhouding met mijn moeder is niet altijd super geweest.
Nu mijn vraag: Kan ik mijn moeder en stiefouder gewoon buiten zetten als er nog eens een ruzie onstaat? Moet er een contract opgesteld worden?
Of denkt iemand anders nog aan andere dingen??

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 21 jun 2010 21:51

Ik denk dat dit echt geen goed idee is... Ten eerste is het wettelijk niet correct dat iemand zijn domiciliering ergens vast laat leggen en er niet echt woont. De kwartieragent zal overigens bij inschrijving komen controleren of je moeder en partner daar ook echt wonen.
Dus wordt de domiciliering misschien zelfs in vraag gesteld.

Ten tweede kan je ze ook zomaar niet verplichten hun domiciliering te wijzigen (en te vertrekken) als er conflicten zouden opduiken. Dat hangt dan van hun medewerking af of je zou een procedure moeten opstarten..
Ten derde: als zij ooit schulden hebben en er een deurwaarder aan je deur komt kloppen, dan kunnen ook jouw bezittingen ook aangeslagen worden: want eenzelfde adres = allemaal samen. FActuren bewijzen dus niet wie de eigenaar van een goed is.

Nee, echt geen goed idee... Wat je wel kan aanvragen is dat ze jouw adres mogen gebruiken als referentie-adres.
Dat kan ook via de gemeente gevraagd worden, en dan hebben ze een administratief postadres. Wat volgens mij hetgene is wat ze eigenlijk nodig hebben.

marenne
Topic Starter

#3 , 23 jun 2010 11:23

Bedankt voor je antwoord!

Als hun adres hier als referentie-adres staat, moeten zij dan aantonen waar ze effectief wonen?
Ze hebben een chalet op een camping staan in Nederland waar ze in de zomer zouden verblijven en in de winter trekken ze naar een studio in Spanje.

Dat van die schulden enzo, daar had ik nog niet over nagedacht.
Ook het feit dat mijn man of ik sterf, of als we het huis zouden verkopen... dat zorgt allemaal voor problemen hé?

Reclame

eylis

#4 , 23 jun 2010 14:07

precies Marenne, een referentie-adres wordt vaak gebruikt voor mensen die in een ander land of op verschillende plekken resideren, maar voor de bank of mutualiteit enz een belgisch adres willen houden. Je wordt dan als nomade beschouwd:

http://www.ocmw-info-cpas.be/images/upl ... s__Nl_.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Lees deze maar eens: goed uitgelegd.

Mariette

#5 , 17 jul 2010 20:53

...
Laatst gewijzigd door Mariette op 23 jul 2010 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 17 jul 2010 21:11

Bij onterechte beslaglegging moet men kunnen aantonen dat de goederen uw eigendom zijn. Meestal zal het nodig zijn over een factuur te beschikken PLUS een betalingsbewijs waaruit blijkt dat men de factuur effectief zelf betaald heeft.

Bovendien moet men een "revendicatie" procedure opstarten bij de beslagrechter. Men zal dus een advocaat moeten inschakelen. Het betreft een vrij dure procedure.

Art. 1514. Gerechtelijk Wetboek: Degene die beweert eigenaar te zijn van het geheel of een gedeelte van de in beslag genomen voorwerpen, kan tegen de verkoop verzet doen bij exploot, betekend aan de beslaglegger, aan de beslagen schuldenaar en aan de gerechtsdeurwaarder, en houdende dagvaarding van de beslaglegger en van de beslagen schuldenaar, met vermelding in het exploot van de bewijzen van eigendom, op straffe van nietigheid.
De vordering schorst de vervolging (enkel wat betreft de gerecidiveerde goederen). Er wordt uitspraak over gedaan door de beslagrechter.
De griffier geeft de eventuele andere beslagleggers bij gerechtsbrief kennis van een afschrift van de dagvaarding, met uitnodiging om te verschijnen, teneinde hen in de zaak te betrekken.
Het vonnis wordt geacht ten aanzien van alle partijen op tegenspraak te zijn gewezen. De in het ongelijk gestelde eiser wordt indien daartoe grond bestaat, veroordeeld tot schadevergoeding aan de beslaglegger.
De gerechtsdeurwaarder aan wie de revindicatie betekend werd, stelt het bestand van berichten daarvan ten laatste op de eerstvolgende werkdag in kennis, zodat het betrokken bericht van beslag kan worden vervolledigd met de vermelding van het tussengeschil, de identiteit van de revindicerende partij en in voorkomend geval haar raadsman, alsook van de rechter bij wie de revindicatie aanhangig is gemaakt.
De griffie van het gerecht waarbij de zaak aanhangig is gemaakt, zendt ten laatste op de eerste werkdag volgend op de uitspraak aan het bestand van berichten het beschikkend gedeelte van elk vonnis of arrest dat uitspraak doet over de vordering opdat het bestand van berichten op het betrokken bericht van beslag zou vermelden welk gevolg gegeven is aan de vordering tot revindicatie.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”