wettelijk samenwonend, huis kopen

grietje
Topic Starter

wettelijk samenwonend, huis kopen

#1 , 10 aug 2010 19:04

Mijn vriend en ik wonen momenteel wettelijk samen in een huurhuis, hebben geen kinderen en zijn op zoek naar een koopwoning.

Voor zover ik het begrijp zal, wanneer één van ons 2 sterf, het vruchtgebruik van de koopwoning naar de langslevende gaan en de blote eigendom naar de ouders van de overledene. Is dit hetzelfde als we gehuwd zijn? Want dan kunnen we misschien best trouwen om te voorkomen dat de schoonouders de blote eigendom krijgen.

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door grietje op 16 aug 2010 20:02, 2 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 10 aug 2010 19:30

U kan in de koopakte direct laten noteren dat , bij overlijden van één partner , de andere de helft van de overledenen bijkrijgt , via een beding van aanwas. Maar dan moeten er terug registratierechten betaald worden.
Tegenwoordig is het simpeler een testament naar mekaar toe te maken en dan bekomt de partner het hele huis gratis. Op die manier kunnen ook de rechten van de ouders uitgeschakeld worden.
Ik zou wel zeggen : indien er nog kinderen komen , annuleer dan later dat testament terug en laat de wettelijke regeling spelen , waarbij de kinderen erven van de overleden ouder.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

grietje
Topic Starter

#3 , 11 aug 2010 00:00

bedankt voor het snelle antwoord!

Ik dacht dat je niet kon bepalen dat de ouders niets kregen omdat deze reservataire erfgenamen zijn...

Moet je het beding van aanwas laten aanpassen als je later beslist om te trouwen? Want dan moet je terug notariskosten betalen....

Reclame

wanton

#4 , 12 aug 2010 18:39

U vermeldt dat U wettelijk samenwoont , dus met een registratie van samenwoonst op het gemeentehuis.
Dan kan men idd via testament de reserve afpakken van de respectievelijke ouders , wel ten gunste van mekaar dan.
Indien je toch zou opteren voor een beding van aanwas , heb je de mogelijkheid die te beperken in de tijd. Dus vb. voor slechts drie jaar. Dan kan je die zonder problemen opzeggen ofwel stilzwijgend vernieuwen. Dit naargelang uw situatie op dat ogenblik : getrouwd , kinderen , ....
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”