Niet meer samenwonend

Alexander14
Topic Starter

Niet meer samenwonend

#1 , 23 aug 2010 15:18

Ik en m'n ex hadden beiden getekend voor de huurovereenkomst van ons appartement maar ik heb een 5tal weken geleden de relatie stopgezet. Zij besliste om daar te blijven wonen en ik schreef verschillende aangetekende brieven naar het immokantoor om m'n naam van het huurcontract te verwijderen. Zij weigeren dit echter te doen tot de huisbaas toelating heeft gegeven dat zij daar alleen mag blijven wonen. Maar m'n ex weigert naar het kantoor te gaan met haar loonfiches en betaalt al 2maanden de huur niet meer.

Hoe kan ik m'n naam zo snel mogelijk van dat huurcontract verwijderen? Want ik vrees dat ik voor de achterstallige huur zal moeten opdraaien uiteindelijk...
Ik heb inmiddels al een nieuw adres dusja zal ik die huur nog moeten betalen ook al woon ik daar niet meer?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 23 aug 2010 15:45

Middels een verzoekschrift 1344bis/ev Ger.W. bij het lokale vredegerecht de verbreking van het huurcontract aanvragen.
Hou er wel rekening mee dat:

- de verbreking meestal geschiedt middels een opzeg van drie maanden een een wederverhuringvergoeding afhangend van het type contract en de verstreken huurperiode.

- u dringend eens het huurcontract dient na te kijken om te verifiëren of er een hoofdelijke aansprakelijkheidsclausule in is opgenomen.

Zie onderschrift voor een dergelijk verzoekschrift.

j.demoor

#3 , 25 aug 2010 10:32

‘De verbintenis van de huurder tot betaling van de huurprijs is een deelbare verbintenis. Een opzegging dient te worden beschouwd als een daad van beschikking over het onverdeelde huurrecht,zodat,voor de geldigheid ervan,krachtens art.577-2,§6 B.W.,hiertoe de medewerking van alle medehuurders vereist is[Rb.Gent 7 januari 2005(de H./Van B.),R.W.2006-07,1163-1166].

De verhuurder kan ook de opzegging door één mede-huurder weigeren, o.m. wegens gebrek aan solvabiliteit van de andere huurder.

“Art.1760.In geval van ontbinding van de huur door de schuld van de huurder, is deze verplicht de huurprijs te betalen gedurende de tijd die voor de wederverhuring nodig is, onverminderd de vergoeding van de schade die door het wangebruik mocht zijn veroorzaakt.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Ernstige verstoring van de verstandhouding tussen de huurders is geen grond tot gerechtelijke ontbinding van de huur.

Tussen FEITELIJK samenwonenden is noch art.223 noch art.1479 B.W. van toepassing.

Er rest dus enkel : “Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet. Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun WEDERZIJDSE toestemming of op gronden door de wet erkend...”(B.W.).

Misschien kan ANALOGE toepassing gemaakt worden van :‘Art.1420.Indien een echtgenoot zonder wettige reden weigert toestemming te geven...kan de andere echtgenoot zich door de rechtbank van eerste aanleg laten machtigen om een van de handelingen genoemd in de artikelen...alleen te verrichten.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Alexander14
Topic Starter

#4 , 13 okt 2010 09:02

Kan iemand mij een advocaat aanbevelen in de streek rond Evergem die vertrouwt is met dit soort zaken?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”