Woont nog bij moeder, maar ze weigert een sleutel te geven

Missis
Topic Starter

Woont nog bij moeder, maar ze weigert een sleutel te geven

#1 , 27 aug 2010 22:27

Mijn vriend is 23 jaar en heeft een kindje uit een vorige relatie waar hij om de week voor moet zorgen. Hij woont nog thuis, bij zijn moeder. De moeder heeft onlangs het slot van het huis veranderd, waardoor mijn vriend niet meer binnenkan. Hij logeert nu wel bij mij met zijn kindje, maar hij wil nog thuis blijven wonen en ik vind dat momenteel ook het beste. Hoe lossen wij dit probleem op ? Want ik vermoed dat zijn moeder hem een sleutel moet geven ? Ze hebben eigenlijk geen slechte relatie en daarom overvalt ons dit ook wel een beetje maar ze wil hem geen sleutel geven en ze heeft hem ook gezegd dat ze wil dat hij verhuist. Wij vermoeden ook dat ze zijn kamer aan het leegmaken is. Hij moet natuurlijk wel aan zijn spullen kunnen en aan zijn post ...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 27 aug 2010 22:42

Als de zoon nog daar gedomicilieerd staat naar politie stappen.

Zie deze link die deze materie vanuit een ander standpunt benadert:

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 38&t=22417" onclick="window.open(this.href);return false;

Missis
Topic Starter

#3 , 27 aug 2010 23:10

Bedankt, ik heb alles gelezen. Hij staat daar inderdaad gedomicilieerd. Hij is toch de enige die zijn domicillie kan weghalen ? Of kan zijn moeder dit ondertussen gedaan hebben ?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 aug 2010 17:38

neen of ze moet via kwartierinspecteur gevraagd hebben om zoon te laten schrappen en kwI zou dat hebben vastgesteld dat hij daar niet meer woont.
Zou kunnen maar op een week practisch onmogelijk - contact nemen met KwI.
uw vriend kan 1 - sleutel vragen - 2 -bij weigering slot uitboren en ander slot plaatsen - moet geen sleutel geven maar dan boort moeder weer uit enz .
Zorgen dat politie er bij is voor bemiddeling - zij MOET hem toegang geven.
Afdwingbaarheid is via vrederechter.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 30 aug 2010 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Missis
Topic Starter

#5 , 28 aug 2010 18:02

neen of ze moet via kwartiernspecteur gevraagd hebben om zoon te laten schrappen en kwI zou dat hebben vastgesteld dat hij daar niet meer woont.
Zou kunnen maar op een week practisch onmogelijk - contact nemen met KwI.
uw vriend kan 1 - sleutel vragen - 2 -bij weigering slot uitboren en ander slot plaatsen - moet geen sleutel geven maar dan boort moeder weer uit enz .
Zorgen dat politie er bij is voor bemiddeling - zij MOET hem toegang geven.
Afdwingbaarheid is via vrederechter.
en wat kan hij doen als hij geschrapt is ? Hij heeft niet de financiele mogelijkheid om met mij te gaan samenwonen of alleen te gaan wonen ...

Vandebos

#6 , 28 aug 2010 19:24

Ocmw inschakelen?

Zonder in te gaan op de relatie tussen moeder en kind lijkt het me eerder aangewezen dat zodra uw vriend zijn bezittingen heeft veiliggesteld via het ocmw een woning bekomt.

Zoals franciscus aanhaalt, zelfs als de moeder reeds een ambtshalve schrapping heeft opgestart duurt deze procedure gemiddeld 6 of meer weken. (na constataties politie moet dit ook de burgemeester en jet college passeren)

Een klacht van uw vriend steekt onmiddellijk een stok in deze procedure. Moeder zal naar het vredegerecht MOETEN gaan om een schraping te bekomen.

Missis
Topic Starter

#7 , 28 aug 2010 19:58

Ocmw inschakelen?

Zonder in te gaan op de relatie tussen moeder en kind lijkt het me eerder aangewezen dat zodra uw vriend zijn bezittingen heeft veiliggesteld via het ocmw een woning bekomt.

Zoals franciscus aanhaalt, zelfs als de moeder reeds een ambtshalve schrapping heeft opgestart duurt deze procedure gemiddeld 6 of meer weken. (na constataties politie moet dit ook de burgemeester en jet college passeren)

Een klacht van uw vriend steekt onmiddellijk een stok in deze procedure. Moeder zal naar het vredegerecht MOETEN gaan om een schraping te bekomen.
Het OCMW biedt geen oplossing in zijn geval en hij wil ook helemaal niet weg thuis. Maar met de moeder praten heeft altijd alleen maar tijdelijk effect wat eigenlijk gewoonweg alles betreft. Ze heeft een zeer wisselvallige persoonlijkheid. Maar bedankt voor de antwoorden. Wij gaan haar nog 1 maal om een sleutel vragen en als ze opnieuw weigert stapt hij naar de politie... al vindt hij dat natuurlijk wel erg om te doen.

Missis
Topic Starter

#8 , 30 aug 2010 11:14

Gisteren was het dus zover. Hij vraagt haar nog eens een sleutel en zij antwoordt : "Jij staat hier allang niet meer ingeschreven dus je hebt geen recht op een sleutel."

Hij viel natuurlijk helemaal uit de lucht en geloofde zijn moeder eerst niet ... want hoe kan zoiets nu ? Al zijn gerief ligt er nog ... maar wel alles in dozen (heeft de moeder gedaan) en het beddengoed was van het zetelbed gedaan alsof er enkel een zetel in de kamer stond en kasten en dozen.

Dus zijn we naar de politie gegaan en blijkt dat hij al 2 weken geen adres meer heeft. De politie heeft hem schriftelijk uitgenodigd voor gesprek, maar natuurlijk heeft hij die brief nooit ontvangen want die was niet aangetekend en dus heeft zijn moeder die achtergehouden.

Nu moet hij volgens de politie naar de vrederechter, maar daar heeft hij het geld niet voor. Geen adres hebben is volgens mij toch niet toegelaten ? Hij staat nu wel op straat met zijn dochter ... en bij mij kan hij momenteel niet wonen. Het is hier veel te klein en de financiele middelen zijn er helemaal niet voor. Wij zouden volgend jaar in de zomer gaan samenwonen en zijn moeder wist dit. Hoe kan ze hem op zo'n manier uit het huis zetten en het dan nog allemaal achterhouden ? Bovendien heeft ze enkele maanden geleden van hem 9000 euro geleend en niks van op papier gezet ...

Vandebos

#9 , 30 aug 2010 12:16

Advies politie zo spoedig mogelijk volgen is de enige raad die gegeven kan worden. Heeft de politie kunnen meedelen wanneer deze procedure werd gestart?

Franciscus

#10 , 30 aug 2010 16:56

Staat daar niet meer ingeschreven wil zeggen dat de politie hem zeker moet horen

zoals ergens anders uitgelegd er zijn 2 procedures
De administratieve met AACB na 6 maanden
De gerechtelijke (correctionele RB) wegens inbreuk bevolking.

De politie zal tekst en uitleg moeten geven ( kwartieragent hoe hij daar niet meer zou ingeschreven staan)

Is moeder misschien zelf naar bevolking gestapt - wel zoon kan (kon) dat ook

Procedure vrederechter is snel en zo goed als gratis -- gezien geen inkomen advies OCMW

Missis
Topic Starter

#11 , 01 sep 2010 15:19

De politie zei : Agent is 1 maal binnengeweest en niet boven gaan kijken op de kamer. Hij is uitgeschreven op het adres sinds 14 dagen en wist van niks. Hij gaat met de kwartieragent een afspraak maken voor meer uitleg.
Advies politie zo spoedig mogelijk volgen is de enige raad die gegeven kan worden. Heeft de politie kunnen meedelen wanneer deze procedure werd gestart?

eylis

#12 , 01 sep 2010 15:44

Maar ik val van mijn stoel van verbazing...
Ik dacht dat de gemeentelijke procedure "ambtelijk uitschrijven" toch echt anders verliep:

-A: de kwartieragent doet (op vraag van een bewoner bvb.) de vaststelling (dus hij gaat kijken in de betreffende kamer) dat die bewuste persoon daar niet meer woont.
-Dan gaat dat PV met advies naar de burgemeester en start EVENTUEEL een gerechtelijke procedure.
-Dan (meestal na 3 of meer maanden) wordt een vonnis overgemaakt en kan de gemeente overgaan tot ambtelijk uitschrijven.

Maar dit is echt niet te geloven.
Weet iemand hier hoe dat nu zomaar (en zo snel?) kan?

bangemama

#13 , 01 sep 2010 15:54

tlijkt me of ze er al weken op voorhand mee bezig is geweest

Franciscus

#14 , 01 sep 2010 20:26

En eigenlijk is het bij bevolking en start de kwartieragent een onderzoek woonst.
Er moet ook een PV inbreuk zijn opgesteld --- indien niet ... stel ik mij toch ook meer dan serieuze vragen....

Missis
Topic Starter

#15 , 03 sep 2010 08:52

Wij vermoeden nu ook dat ze er misschien al langer mee bezig is geweest, nochtans wist mijn vriend totaal van niks. Ik vind het onbegrijpelijk dat zoiets is kunnen gebeuren. De moeder ondervindt geen financiele voordelen ofzo nu haar zoon is uitgeschreven bij haar dus de reden kennen we ook niet.

Maar de vraag is hoe we dit oplossen. Gisteren was het politiekantoor gesloten toen wij er langs wilden maar we moeten die kwartieragent toch eens aan de tand voelen. 't Is een andere agent die beweert dat de kwartieragent niet op de kamer is geweest. En volgens die andere agent is het niet de taak van de politie om dit weer recht te zetten en moeten we naar de vrederechter. Ik vraag mij af hoe dit kan aflopen voor mijn vriend.

En kunnen nu alle verhuurders die hun huurders beu zijn naar de politie gaan en hem/haar daar laten schrappen ... straf toch ?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”