samenwonen - vriend een huis gekocht.

rambina
Topic Starter

samenwonen - vriend een huis gekocht.

#1 , 02 sep 2010 17:31

Wij zitten hier met een paar vragen..
Wij zijn een NSG gezin met 5 kinderen, 3 van mij en 2 van mijn vriend.
Mijn vriend heeft onlangs een huis gekocht, op zijn naam. Ik heb een eigen huis dat ik verhuur.
Wij wonen in mijn vriend zijn huis. Zijn kinderen 18 en 15 in Co-ouderschap en de mijne gaan om de 14 dagen naar hun vader.
Nu stel ik me de vraag, als mijn vriend komt te overlijden, zijn kinderen erven zijn huis. Moet ik dan verhuizen?
Heb ik hier vruchtgebruik? Moeten we dit ergens vast laten leggen..
Is trouwen met scheiding van goederen een betere optie..
Omdat mijn kinderen nog maar 7-12 en 14 zijn en hier naar school gaan vind ik het wel belangrijk om te weten wat er zou gebeuren.
Mijn eigen huis staat op 40km van hier en terug daar gaan wonen is niet direct een optie.
Kunnen zijn kinderen mij buiten zetten. De verstandshouding met de kinderen is heel goed maar met zijn ex niet.
Ik wil gewoon weten waar ik sta.
justice will be done

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 03 sep 2010 12:46

Heel simpel:
- als jullie FEITELIJK samenwonen, moet je verhuizen.
- Als je WETTELIJK samenwoont heb je vruchtgebruik zolang je leeft: dwz: je kan er wonen OF indien je naar je eigen woonst terugkeert: dan kan je er nog de huurgelden van ontvangen. De intresten van die huurgelden moeten wel voor de erfenis bewaard worden. Meubelen in de woonst blijven ook zolang tot je vruchtgebruik beschermd.
- Als je gehuwd bent volgens welk stelsel dan ook: dan blijft ook het vruchtgebruik voor de langstlevende partner gelden.

In jullie geval wonen jullie best WETTELIJK samen met een beschrijving van jullie respectievelijke goederen en gelden tov een notaris. Vermits bij overlijden de erfenissen elk naar zijn eigen kinderen moet kunnen laten gaan.
TRouwen met scheiding van goederen, kan ook. Maar is dat nodig? Als je geen gezamelijke kinderen hebt is dat eigenlijk geen voordelige formule in dit geval van een NSG (of vergis ik me forumleden?)

j.demoor

#3 , 04 sep 2010 10:44

Ik ga ervan uit dat uw ’Nieuw Samengesteld Gezin’ FEITELIJK samenwonend is. In dat geval erven beide ouders NIET van mekaar,zelfs geen vruchtgebruik. Bij vooroverlijden van uw vriend kan u dus gedwongen worden diens huis te ontruimen.

Hieraan kan verholpen worden door testament,WETTELIJK samenwonen of trouwen(al dan niet met contract).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

wanton

#4 , 07 sep 2010 17:10

Ik ben akkoord met Eylis : wettelijk samenwonen ( registratie van het samenwonen op het gemeentehuis ) is een oplossing voor uw situatie. Indien uw partner overlijdt , bekom jij automatisch het vruchtgebruik op de gezinswoning , en alleen op de gezinswoning. Dat wil zeggen dat jijzelf levenslang recht hebt om die woning te bewonen of de huur ervan te innen. Dat kunnen zijn kinderen U niet afpakken. Van al de rest erft U niets : de respectievelijke kinderen erven alleen van hun eigen ouder.

Bij wettelijk samenwonen moet U een gezamenlijke belastingbrief invullen. Maar dat is in uw voordeel : de vrijstelling voor 5 kinderen ten laste is heel wat meer dan de optelling voor 2 plus 3 kinderen.Bovendien aan een hogere percent.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”