wettelijk samenwonen

mark46
Topic Starter

wettelijk samenwonen

#1 , 03 sep 2010 11:40

ben 12 jaar geleden gescheiden , heb toen het huis gekocht van men ex-vrouw , moeder van men 2 kinderen .
Mijn 2 kinderen wonen niet meer thuis . Nu woon ik al 4 jaar samen met men vriendin ( samen met haar zoon nog minderjarig),in mijn huis we hebben een samenleving papier getekend op het gemeentehuis . vorig jaar .
Ik moet nog 8 jaar betalen op men huis en dat betaal ik alleen via een aparte rekening . moesten wij uit elkaar gaan heeft mijn vriendin dan recht op een gedeelte van mijn huis , zij betaald niet in de afbetaling .
volgende vraag , Als haar zoon problemen maakt , moet ik daar voor opdraaien bedoel hiermee geen klein bedragen maar kunnen ze aan mijn huis of spaargeld komen .
grt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 03 sep 2010 12:06

Het huis is van u en na overlijden of scheiden blijft dat ook van u en uw kinderen. Een wettelijke samenwoning houdt geen erfrecht in.
Als u vooroverlijdt, zal uw vriendin wél het vruchtgebruik hebben van de gezinswoning zolang ze leeft. DWZ: ze kan het huis bewonen of er de huurinkomsten van innen. Maar ze kan het niet verkopen én ze moet het huis onderhouden en herstellingswerken doen om het in goede staat te houden.

Na scheiding is tussen jullie géén alimentatieplicht of woonstplicht of wat dan ook.
Aan uw spaargeld kan niemand in geen enkel geval (ook niet als de zoon fratsen uithaalt).

Als de zoon van uw vriendin bij u gedomicilieerd is en minderjarig is: dan zullen bij financiele brokken e.d. zij en de vader financieel aangesproken worden. U niet.
Is hij echter al meerderjarig en zou hij echt overmatige schulden maken en hij betaalt ze niet af, dan moet u bewijzen dat wat er in uw huis staat ook alleen van u is. Vermits hij daar gedomicilieerd is en de deurwaarder mogelijk meubels ed. uit zijn "woonst" kan aanslaan voor de schuldeisers. Maar dan moet het wel héél erg fout lopen.
Op dit ogenblik kan u wel op uw beide oren slapen.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”