Moet ik tijdelijk mijn domicilie laten veranderen?

Herculiez
Topic Starter

Moet ik tijdelijk mijn domicilie laten veranderen?

#1 , 25 sep 2010 12:53

Mijn verloofde en ik trouwen op 15 Januari.

Momenteel wonen we op papier apart; zij in Herentals en ik in Antwerpen.
Onze trouw zal soieso doorgaan in Herentals, daar we ook van plan zijn daar te gaan wonen, maar doordat onze nieuwbouw pas klaar is begin Maart zitten we met een vraag betreffende onze domicilie.
Is het raadzaam dat ik mijn domicilie nu ook zet op haar adres in Herentals, om daarnaa als we getrouwd zijn en onze nieuwbouw is af allebei te veranderen naar ons nieuw adres?Of kunnen we dat gewoon zo laten, trouwen en pas wanneer we in onze bouw kunnen intrekken alles veranderen?Omdat we op die mannier toch bijna 2 maanden feitelijk gescheiden leven?Welke gevolgen heeft dat voor belastingen e.d.?

Mvg,

Daems Bart

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 25 sep 2010 15:46

Omdat trouwen en verhuis binnen hetzelfde jaar vallen heeft dit fiscaal gezien geen invloed.
Maar gehuwde koppels worden verondersteld samen te wonen. Het is aan te raden dat U uw domiclie bij uw (dan ) echtgenote zet en dan officiëel samen verhuizen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

eylis

#3 , 27 sep 2010 09:24

goh voor die twee maanden is dat toch een beetje te gek: immers voordat de administratieve molen volledig uitgedraaid is, zijn er vaak toch weer 2 maanden voorbij. De wijkagent moet dan ook zijn bezoekje brengen enz... Als je het hypercorrect wil spelen (en tussentijds domicilieren bij je verloofde) zou het wel eens kunnen gebeuren dat er administratieve flaters gaan gebeuren... Laat gewoon weten aan de gemeente : dat jullie nieuwbouw pas klaar is tegen X datum en dan pas verhuizen.
Overigens koppels worden verondersteld samen te wonen: maar samen kunnen ze gerust beslissen dat (even) niet te doen. Dat is geen misdrijf hé...

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 27 sep 2010 15:23

goh voor die twee maanden is dat toch een beetje te gek: immers voordat de administratieve molen volledig uitgedraaid is, zijn er vaak toch weer 2 maanden voorbij. De wijkagent moet dan ook zijn bezoekje brengen enz... Als je het hypercorrect wil spelen (en tussentijds domicilieren bij je verloofde) zou het wel eens kunnen gebeuren dat er administratieve flaters gaan gebeuren... Laat gewoon weten aan de gemeente : dat jullie nieuwbouw pas klaar is tegen X datum en dan pas verhuizen.
Overigens koppels worden verondersteld samen te wonen: maar samen kunnen ze gerust beslissen dat (even) niet te doen. Dat is geen misdrijf hé...
Verschillende van mijn vrienden woonden feitelijk gescheiden gedurende jaren (sommige nu nog). Ze betaalden zelfs hun belastingen ieder in een ander land. Nochtans was alles in hun huwelijk "koek en ei" en brachten ze elk weekend samen door op één adres. Het was alleen een gevolg van hun respectievelijke plaatsen van tewerkstelling (in verschillende landen) en bepaalde eisen door hun beroep gesteld.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”