Uit elkaar na wettelijk samenwonend.

Seba
Topic Starter

Uit elkaar na wettelijk samenwonend.

#1 , 21 okt 2010 14:05

Mijn vriendin en ik zijn 3 maanden samen. Voor ik een relatie met haar had ze een huis gekocht met haar vorige vriend, ze waren wettelijk samenwonend met scheiding van goederen. Nu is dit zaakje nog niet afgerond, het huis had een waarde van 300.000€ waarvan de vriend 100.000 cash had ingebracht. Mijn vriendin heeft enkel een jaar de lelft van de afbetaling gedaan zonder een voorafgaande inbreng. De meubels en gehele interieur werd samen gekocht. Nu had mijn vriendin gezegd tegen hem om het gemakelijk te houden dat ze niks moest hebben, geen terugbetaling van haar deel van de afbetaling, geen meubels, geen geld van de gezamelijke rekening(die hij ondertussen al geplundert heeft 2000€). Nu is hij natuurlijk lastig dat zij een nieuwe vriend heeft en beweert hij dat zij de volledige schrijfkosten om het gebouw op hem zijn naam te zetten ook nog moet betalen omdat zij eigenlijk degene is die is vertrokken. ?? klinkt mij niet logisch maar ik ben daar niet zo van op de hoogte nog zij. Hij daarentegen zou die informatie via zijn notaris verkregen hebben.
Voor alle duidelijkheid: er is nog niks op papier gezet. Mijn vriendin zegt dat hij alles mag hebben. En toch moet ze dan nog schrijfgeld betalen? (5000€) Mijn vriendin heeft ondertussen wel al haar adres verandert en woont terug in bij haar moeder. En zij is degene die wel een punt achter de relatie heeft gezet. Ik weet niet of dit enige invloed heeft.
Enige raad of tip is zeer welkom !
Alvast bedankt

Edit : Juist met mijn vriendin gepraat en had haar verkeerd verstaan. Ze waren wettelijk samenwonend maar er was geen scheiding van goederen. Alles is dus van beiden. Behalve de 100.000€ inbreng van hem is appart genoteerd op zijn naam. Afbetaling werd gedaan van gezamelijke rekening.
Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 okt 2010 18:08

Bij wettelijke samenwonenden is er ALTIJD scheiding van goederen. Maar ze kunnen wel een woning "in onverdeeldheid" bezitten.
Indien uw vriendin niets terugvraagt van haar inbreng en inboedel zie ik niet in warom ze bovendien nog beschrijvingskosten zou moeten betalen, zeker niet als die kosten lager zijn dan de inbreng waarvoor ze van terugvordering afziet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Seba
Topic Starter

#3 , 21 okt 2010 19:09

Ja maar kan hij juridisch eisen dat zij het schrijfgeld betaald om het huis op ZIJN naam te zetten? En als er geen bewijs is van wie de goederen in het huis zijn, geen aankoopbewijs op naam bedoel ik dan, wordt alles gewoon 50% verklaart?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 okt 2010 15:53

zij zijn samen eigenaar zolang zij als eigenaar geregistreerd is is zij ook EIGENAAR.
Als ze dat niet wil zal ZIJ dat moeten veranderen. Die vriend (ex) kan dat niet
Dus zij wordt verondersteld daarvan de kosten te dragen . De notaris heeft gelijk.
Maar gezien zij alles achterlaat KAN dit dienen om de waarde te compenseren ... edoch dit gaat alleen als beide partijen akkoord zijn om fictief de waarde van de achtergelaten goederen te compenseren

j.demoor

#5 , 23 okt 2010 11:50

De schrijfkosten zijn, behoudens andersluidende overeenkomst,ten laste van de koper.

Wat zij samen bezaten vormt een onverdeeldheid waarvoor geldt :
“Art.577-2.§ 1. Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen, wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort, geregeld als volgt :§ 2. De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn...Art.2279.Met betrekking tot roerende goederen geldt het bezit als titel...”.(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”