wettelijk samenwonen en bouwen, wat bij overlijden partner ?

Marijkealleen
Topic Starter

wettelijk samenwonen en bouwen, wat bij overlijden partner ?

#1 , 02 nov 2010 13:45

Ik ken mijn vriend al 10 jaar. Wij wonen nu al 3 jaar wettelijk samen en verhuizen einde deze maand naar onze woning die we samen bouwden. Ik weet dat als 1 van ons overlijdt, dat dan de andere partner mag blijven wonen tot zijn/haar dood. We hebben allebei 2 kinderen, uit ons voorgaande huwelijk. Zijn kinderen zijn al een tijd uit huis, de mijne wonen nog deeltijds bij ons en deeltijds bij hun papa. Maar wat met het resterende kapitaal en bezittingen bij een overlijden ? Moet dit in 2 verdeeld worden en de helft aan de kinderen van de overleden partner uitbetaald worden ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 02 nov 2010 15:32

Wettelijk samenwonenden leven in een stelsel van scheiding van goederen. Dwz. dat iedere partner een eigen vermogen heeft , plus een deel van de onverdeeldheid. In dat eigen vermogen zit alles wat hij had voor het samenwonen en wat hij sindsdien zelf heeft verworen. Iedere partner heeft en houdt zijn eigen inkomsten. In die onverdeeldheid zit het huis.
Indien een partner overlijdt erft de andere het vruchtgebruik op de gezinswoning en de huisraad. De kinderen van de overledene bekomen de blote eigendom van het huis plus alle tegoeden op naam van de overleden partner. De bank- en spaarrekeningen op diens naam , de helft van een gezamenlijke rekening gaan volledig naar diens kinderen. Kortom : de overlevende partner erft het vruchtgebruik van de woning. De rest van de nalatenschap gaat volledig naar diens kinderen. De overlevende partner behoudt zonder problemen zijn eigen vermogen , waartoe de ander helft van de woning behoort.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mapleleiah

#3 , 02 nov 2010 15:36

Het één en het ander kan wel nog geregeld worden via een testament. Maar sowieso moet altijd een deel van de nalatenschap naar de kinderen gaan. Via een testament kan er wel voor gezorgd worden dat een deel bij de overlevende partner blijft!

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Reclame

Marijkealleen
Topic Starter

#4 , 02 nov 2010 16:20

Ok, heel erg bedankt voor de uitleg. Ik denk dat er ons nog wat te doen staat dan, want mijn partner heeft een effectenrekening op zijn naam, waar wij de laatste jaren - omdat die rekening er toch was - gewoon aandelen op gekocht hebben van onze beider centen.. Dus best is dan om die op ons beider naam te laten zetten, want als hij overlijdt, gaat deze rekening volledig naar zijn kinderen ? Toch ? We hebben ook een gezamenlijke rekening, dus zal de helft daarvan later ook naar de kinderen van de overleden partner gaan. Hoho, toch nog wat papierwerk voor de boeg blijkbaar.
We hebben geen aparte zicht- of spaarrekeningen, alles is gezamenlijk voor de rest.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”