Student maar toch samenwonen

Debbie911
Topic Starter

Student maar toch samenwonen

#1 , 05 nov 2010 16:55

Hallo

Ik vroeg me af of het mogelijk was om alszijnde student te kunnen gaan samenwonen.
Momenteel woon ik nog in bij mijn moeder. De situatie thuis wordt voor mij zodanig onhoudbaar, dat ik erover nadenk om te verhuizen.
Mijn vriend woont ook nog thuis maar wil ook verhuizen, hij heeft wel werk.

Ik vroeg me af welke mogelijkheden ik heb als ik zou verhuizen en gaan samenwonen met mijn vriend?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 05 nov 2010 17:12

Dat kan,maar dan moet je wel eerste een belangrijke beslissing nemen.
Ik vermoed dat je 18+ bent. Als je vindt dat je niet kan leven met je moeder, wil je op je eigen benen staan. Dan kan je vragen aan de administratie dat je kinderbijslag op jouw rekening wordt gestort. Daarbij zal je een studentenjob moeten vinden om in je onderhoud te voorzien.
De officiele instanties zullen je geen uitkering geven zolang je bij je moeder kan wonen en je studies door haar bekostigd kunnen worden.
Maar als je er voor kiest om niet onder haar vleugels te verblijven en met je vriend wiln gaan samenwonen, kan je moeilijk eisen dat ze dat bekostigt niet...
dus zal je moeten gaan werken.
Dat kan. Maar eerlijk gezegd... hoelang moet je nog studeren?
Zou het niet makkelijker zijn even door te zeten tot je afgestudeerd bent, intussen je uitzet en spulletjes bijeen te sparen om dan na je studies goed voorbereid mét een goeie job te gaan samenwonen?
niets zo fnuikend voor een startend samenwonend koppel is ruzieen over budget, een krappe behuizing etc...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 nov 2010 18:16

Er is nog steeds de wettelijk verplichting van bijstand dus zelfs als je met je vriend gaat samenwonen - die krijgt dan uw kindergeld 8_). Kan je je ouders verplichten een soort van onderhoudsgeld te betalen.
Ga eens langs de sociale dienst van het ocmw die zullen u de ganse uitleg wel doen
Deze kunnen u ook een 'lening' geven. Heeft een vriendin van mij indertijd ook gehad.

Reclame

eylis

#4 , 12 nov 2010 19:52

Kan je je ouders verplichten een soort van onderhoudsgeld te betalen? Ja wel het equivalent met de som die ouders ook zouden uitgeven als je nog zou thuiswonen. Kosten voor huur, energie en verzekeringen kan je niet eisen. Want datis gewoon inbegrepen als je thuis zou blijven wonen.
Dus waar hebben we het over: 400 euro per maand? (voedsel, kleding en studiekosten)
Daar zal ze nog bij moeten klussen...

svdvel

#5 , 07 dec 2012 17:59

Hallo.

Ik ben ook een student (20j) en wil ook gaan samenwonen met mijn vriend.
We hebben een appartementje gevonden, maar ik kan mijn adres niet verzetten ? kan dat echt kloppen dat ik niet kan gaan inwonen bij hem? en zoja, wat kan ik hier tegen in brengen?

freelance

#6 , 07 dec 2012 21:46

Hallo.

Ik ben ook een student (20j) en wil ook gaan samenwonen met mijn vriend.
We hebben een appartementje gevonden, maar ik kan mijn adres niet verzetten ? kan dat echt kloppen dat ik niet kan gaan inwonen bij hem? en zoja, wat kan ik hier tegen in brengen?
svdvel heeft ondertussen een eigen topic aangemaakt :
zie http://www.juridischforum.be/forum/view ... 51&t=43512" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”