Verschillen huwelijk/wettelijk samen/samenlevingscontract?

Tomasson
Topic Starter

Verschillen huwelijk/wettelijk samen/samenlevingscontract?

#1 , 23 feb 2011 12:28

Binnen enkele maanden zou ik gaan samenwonen met mijn vriendin. Mijn vraag is in welke vorm ik dit best kan doen, rekening houdend met onze situatie.

Ik heb een vaste job met een gemiddeld inkomen. Zij zal normaal niet direct een job hebben en mogelijk nog 3 jaar extra studeren.

Is het dan aangewezen dat wij onze belastingsaangifte samen kunnen doen? Ik vermoed dat wij dan via het systeem van huwelijksquotient heel wat terug kunnen krijgen van de belastingen? En dat, als ze voor mij ten laste is, ik ook iets meer nettoloon overhoud?

Wij zijn nog geen jaren samen, dus trouwen zal zeker nog niet gebeuren. Maar wat kunnen we dan wel doen. Wettelijk samenwonenden worden is, denk ik, ook een oplossing. Maar dat klinkt meteen zo zwaarwichtig, ik ben niet zeker of mijn vriendin en haar ouders dat al gaan zien zitten om het zo 'officieel' te maken. Is er eventueel nog een andere optie? Een samenlevingscontract ofzo. Bestaat zoiets, en telt dit dan ook?

En wat zijn de gevolgen en verschillen van de verschillende vormen? Dit op gebied van fiscaliteit, maar ook op gebied van erfrecht enzo? Want ik zou graag ook weten wat er gebeurd met mijn eigendom en spaargeld als ik dan morgen doodval. En hoe je dit nog kan regelen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
moonlady

#2 , 25 feb 2011 16:35

wanneer je gewoon op eenzelfde adres bent ingeschreven ontvang je elk een aparte belastingsbrief.pas na 1 of 2 jaar samenwoning zou je indien je van elkaar iets zou erven; zou je kunnen gebruik maken van verminderd tarief van successierechten. wanneer je geregistreerd samenlevingscontract wenst af te sluiten dien je u te begeven naar de bevolking van het gemeentehuis. het document wordt onmiddellijk opgemaakt en is gratis en gaat onmiddellijk in voegen.dan krijg je 1 belastingsbrief en wordt je voor de belastingen als gehuwden aanzien. het is niet zo dat je dan automatisch van elkaar erft. daarvoor moet je bij de notaris dan ook nog eens een bijkomend document laten opmaken met bepaalde voorwaarden die jullie koppelen aan het samenlevingscontract. het samenlevingscontract kan ook weer beeindigd worden op het gemeentehuis en doe je best samen omdat het redelijk wat kost aan deurwaarder indien het éénzijdig dient beeindigd te worden.van het ogenblik dat je wettelijk samenlevingscontract afsluit heb je onmiddellijk verminderd tarief van successierechten indien je van elkaar zou erven.er is ook een verschil in vruchtgebruik van goederen wanneer je gewoon samenwonend bent of geregistreerd samenwonend. best dat je naar belasting informeert specifiek over uw geval of je voor- of nadeel doet bij het al dan niet afsluiten van wettelijk samenlevingscontract en dat je eerst ook eens goed informeert bij de notaris

Tomasson
Topic Starter

#3 , 25 feb 2011 18:07

wanneer je geregistreerd samenlevingscontract wenst af te sluiten dien je u te begeven naar de bevolking van het gemeentehuis. het document wordt onmiddellijk opgemaakt en is gratis en gaat onmiddellijk in voegen.dan krijg je 1 belastingsbrief en wordt je voor de belastingen als gehuwden aanzien.
Is een geregistreerd samenlevingscontract dan = wettelijk samenwonenden?
Of is dit nog niet hetzelfde?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 feb 2011 19:30

kijk hier eens.....
http://www.notaris.be/huwen-samenwonen/" onclick="window.open(this.href);return false;

alleen bij gehuwden kan men niet stelen van elkaar :D en moet men scheiden om terug vrijgezel te zijn.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”