Binnen enkele maanden zou ik gaan samenwonen met mijn vriendin. Mijn vraag is in welke vorm ik dit best kan doen, rekening houdend met onze situatie.
Ik heb een vaste job met een gemiddeld inkomen. Zij zal normaal niet direct een job hebben en mogelijk nog 3 jaar extra studeren.
Is het dan aangewezen dat wij onze belastingsaangifte samen kunnen doen? Ik vermoed dat wij dan via het systeem van huwelijksquotient heel wat terug kunnen krijgen van de belastingen? En dat, als ze voor mij ten laste is, ik ook iets meer nettoloon overhoud?
Wij zijn nog geen jaren samen, dus trouwen zal zeker nog niet gebeuren. Maar wat kunnen we dan wel doen. Wettelijk samenwonenden worden is, denk ik, ook een oplossing. Maar dat klinkt meteen zo zwaarwichtig, ik ben niet zeker of mijn vriendin en haar ouders dat al gaan zien zitten om het zo 'officieel' te maken. Is er eventueel nog een andere optie? Een samenlevingscontract ofzo. Bestaat zoiets, en telt dit dan ook?
En wat zijn de gevolgen en verschillen van de verschillende vormen? Dit op gebied van fiscaliteit, maar ook op gebied van erfrecht enzo? Want ik zou graag ook weten wat er gebeurd met mijn eigendom en spaargeld als ik dan morgen doodval. En hoe je dit nog kan regelen.