wettelijk stelsel met extra clausule

Alfons W
Topic Starter

wettelijk stelsel met extra clausule

#1 , 08 mar 2011 07:32

Kan men in het wettelijk stelsel een clausule laten opnemen die zegt dat er geen onderhoudsgeld aan de andere partner moet betaald worden indien het huwelijk ontbonden wordt.Er zijn geen kinderen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 08 mar 2011 09:17

trouw dan niet en neem een wettelijk samenlevingscontract; Dan moet je dat 100 % zeker niet...
Partneralimentatie is sowieso in geval beide partners een carrière/inkomen hebben uiterst zeldzaam.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 mar 2011 10:07

Burgerlijk Wetboek, art. 301, § 9

§ 9. De echtgenoten kunnen voor de ontbinding van het huwelijk geen afstand doen van de rechten op een uitkering tot levensonderhoud.
Zij mogen in de loop van de procedure evenwel tot een vergelijk komen over het bedrag van die uitkering, met inachtneming van de in artikel 1257 van het Gerechtelijk Wetboek gestelde voorwaarden.

Reclame

Alfons W
Topic Starter

#4 , 08 mar 2011 13:26

Wij wonen momenteel wettelijk samen,met contract.Maar het zit zo;voor wij elkaar kenden heeft mijn vriendin er veel geld doorgejaagd,ook van erfenissen,enz.Met als gevolg dat ze nu niet veel geld meer heeft.Ze zal juist een klein pensioen trekken,omdat ze enkele maar enkele jaren gewerkt heeft.(Ook door haar vroegere levensstij).Ik heb altijd gewerkt en gespaard,waardoor ik nu over een niet onaardige som geld beschik... Wij hebben geen van beiden eigendom - Ik zou met haar willen trouwen,om haar veilig te stellen indien ik zou overlijden voor haar.Zodat ze een pensioen van mij trekt.Maar mijn goedheid gaat wel niet zo ver,dat ,indien wij maar een bepaalde tijd zouden getrouwd blijven,ik achteraf voor haar allimentatie zou moeten betalen.Wie kan mij hierin raad geven?

eylis

#5 , 08 mar 2011 14:47

trouwen met scheiding van goederen?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 mar 2011 15:45

trouwen met scheiding van goederen?
Heeft geen invloed op eventuele verplichting alimentatie te betalen.

roharro
Juridisch actief: Ja

#7 , 08 mar 2011 18:14

Enge mogelijkheid om met zekerheid aan onderhoudsverplichting te ontsnappen is NIET HUWEN!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”