Ik heb even advies nodig. We zijn nog niet naar een notaris geweest maar ik ben toch benieuwd wat jullie denken.
Wij wonen momenteel in een huis dat een huurhuis is van mijn partner zijn bomma. Het vruchtgebruik is momenteel bij zijn vader (70 jaar). Wanneer er met hem ooit iets gebeurt wordt het "ons" huis (kan/klopt dat?). Mijn vriend en ik wonen hier ondertussen al 2 jaar, betalen geen huur en we hebben al veel verbouwd in het huis: veel werd betaald met de spaarcentjes van mijn vriend, bepaalde dingen ook door mij en met een lening die op zijn naam staat maar die we eigenlijk samen aflossen.
Ikzelf ben grafisch vormgever in bijberoep maar dit is echter een zeer klein bijberoep (gewoon om het toch officieel te doen, ik heb zelfs geen btw nummer (kleine onderneming onderworpen aan de vrijstellingsregeling) en ben niet van plan om hier verder in te groeien, het is gewoon een leuke extra.
Mijn vriend wil eigenlijk geen contract maar het gewone wettelijke stelsel. Hij vindt dat het huis van ons samen mag worden later. Ikzelf vindt het vooral belangrijk dat ik wel rechten heb moest er met hem ooit iets gebeuren en zou ook niet graag plots op straat staan als het tot een scheiding zou komen (wat we uiteraard niet hopen!).