Huwelijkscontract of niet?

Kimmi
Topic Starter

Huwelijkscontract of niet?

#1 , 27 mar 2011 14:29

Ik heb even advies nodig. We zijn nog niet naar een notaris geweest maar ik ben toch benieuwd wat jullie denken.

Wij wonen momenteel in een huis dat een huurhuis is van mijn partner zijn bomma. Het vruchtgebruik is momenteel bij zijn vader (70 jaar). Wanneer er met hem ooit iets gebeurt wordt het "ons" huis (kan/klopt dat?). Mijn vriend en ik wonen hier ondertussen al 2 jaar, betalen geen huur en we hebben al veel verbouwd in het huis: veel werd betaald met de spaarcentjes van mijn vriend, bepaalde dingen ook door mij en met een lening die op zijn naam staat maar die we eigenlijk samen aflossen.

Ikzelf ben grafisch vormgever in bijberoep maar dit is echter een zeer klein bijberoep (gewoon om het toch officieel te doen, ik heb zelfs geen btw nummer (kleine onderneming onderworpen aan de vrijstellingsregeling) en ben niet van plan om hier verder in te groeien, het is gewoon een leuke extra.

Mijn vriend wil eigenlijk geen contract maar het gewone wettelijke stelsel. Hij vindt dat het huis van ons samen mag worden later. Ikzelf vindt het vooral belangrijk dat ik wel rechten heb moest er met hem ooit iets gebeuren en zou ook niet graag plots op straat staan als het tot een scheiding zou komen (wat we uiteraard niet hopen!).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 mar 2011 17:34

Mijn bescheiden mening zorgen dat alles maar dan ook alles goed op papier staat ....
Dan mag er gebeuren wat wil maar alles is klaar en duidelijk en iedereen weet wat er was en wat er zal zijn.
Wij zijn meer dan 30 jaar gehuwd met een contract van een blz of 6 gescheiden rekeningen gescheiden aanwinsten aankoop huis beschreven van wie het geld kwam ondertussen ook firma's ... wel gezien ons contract alles perfect in orde.
Ik heb genoeg ervaring( werk & privé) om de catastrofen te zien in mijn omgeving van iets NIET of niet goed op papier te hebben gezet..
Stel partner sterft nu dan staat u op straat zonder iets....

wanton

#3 , 27 mar 2011 17:41

U zegt : huis van mijn partner zijn bomma. Vruchtgebruik bij zijn vader. Is het niet andersom : blote eigendom van de vader , vruchtgebruik bij de bomma? Die zou eigenlijk huur moeten ontvangen van jullie.

Hoedanook , als het huis ooit vererfd wordt aan uw partner , heb jij niets! Uw partner zal erven en jij blijft in de kou. U kan dit opvangen door enerzijds een contract van algemene gemeenschap. Anderzijds door inbreng van de woning door uw partner in de gemeenschap.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Kimmi
Topic Starter

#4 , 27 mar 2011 17:51

Is onlangs veranderd - geloof dat naakte eigendom reeds bij mijn partner is, vruchtgebruik bij zijn vader.
Dus als ik het goed begrijp, het stelsel van scheiding van goederen met gemeenschap van aanwinsten zorgt er niet voor dat het huis dan later van ons allebei wordt of wel en ik kan dus gewoon op straat staan? Juist of niet?

Franciscus, klopt inderdaad, ook als hij mij nu beu is kan hij mij perfect buiten zetten, huis is van hem. Dus dit zouden we toch graag anders zien na de trouw ..

wanton

#5 , 27 mar 2011 19:40

Blijft behoren tot het eigen vermogen in het wettelijk stelsel of scheiding van goederen met gemeenschap van aanwinst : alles wat een partner heeft van voor het huwelijk; ook alles wat hij 'om niet ' verkrijgt door erfenis of schenking.

In dat stelsel dus : via notariële akte inbreng doen van dat huis in de gemeenschap.
Ook dit : een naakte eigenaar kan niet genieten van de fiscale aftrek van de woonbonus.
Toet-anch-Amon

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 mar 2011 23:47

indien gehuwd of samenlevingscontract is het de gezinswoning en kan men u er ook niet buitenzetten

wanton

#7 , 28 mar 2011 14:04

indien gehuwd of samenlevingscontract is het de gezinswoning en kan men u er ook niet buitenzetten
Via samenlevingscontract kan men dergelijke afspraak niet maken.

Ik denk dat u bedoelde : 'indien gehuwd of wettelijk samenwonend' , want dan erft de partner automatisch het vruchtgebruik van de gezinswoning dat levenslang en onaantastbaar is.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”