Samenlevingscontract en eigen woning.

westhoek
Topic Starter

Samenlevingscontract en eigen woning.

#1 , 30 mar 2011 14:18

Ik heb een eigen woning.
Als ik een samenlevingscontract aanga met mijn vriendin, is het zo dat ik mijn eigen woning niet kan verkopen zonder haar goedkeuring ? Zijn hier wetten regels over ? Heeft zij dan ook een deel in die verkoop ?
En als ik een andere woning koop met mijn centen, moet zij dan ook akkoord gaan ?

Ik vraag dit omdat iemand me dat zei vandaag.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 30 mar 2011 15:57

Ik meen te mogen veronderstellen dat u bedoelt met samenlevingscontract : 'wettelijk samenwonen.' Dit gebeurt door u te laten registreren op het gemeentehuis , en die registratie bepaalt wat kan. Een samenlevingscontract mag maar moet daar niet aan toegevoegd worden.
Wettelijk samenwonenden leven in een stelsel van scheiding van goederen , dwz. dat ieder zijn eigen vermogen heeft en houdt. Maar de gezinswoning is tussen wettelijk samenwonenden 'beschermd'. Men kan elkaar niet buitenzetten , men kan het huis niet zonder akkoord van de partner verkopen , wegschenken of hypothekeren. Indien op één of andere manier een akkoord is , deelt zij niet mee in de verkoopprijs.
Voor feitelijk samenwonenden , dus niet gehuwd of wettelijk samenwonend , is er geen beperking.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

westhoek
Topic Starter

#3 , 30 mar 2011 16:29

Ik meen te mogen veronderstellen dat u bedoelt met samenlevingscontract : 'wettelijk samenwonen.' Dit gebeurt door u te laten registreren op het gemeentehuis , en die registratie bepaalt wat kan. Een samenlevingscontract mag maar moet daar niet aan toegevoegd worden.
Wettelijk samenwonenden leven in een stelsel van scheiding van goederen , dwz. dat ieder zijn eigen vermogen heeft en houdt. Maar de gezinswoning is tussen wettelijk samenwonenden 'beschermd'. Men kan elkaar niet buitenzetten , men kan het huis niet zonder akkoord van de partner verkopen , wegschenken of hypothekeren. Indien op één of andere manier een akkoord is , deelt zij niet mee in de verkoopprijs.
Voor feitelijk samenwonenden , dus niet gehuwd of wettelijk samenwonend , is er geen beperking.
Hartelijk dank Wanton voor de uitleg !
Dus dan had ie gelijk.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”