@mava: Deze redenering wordt ook door de man van mijn zus aangevoerd, maar mijn zus is van oordeel dat zij als echtgenote meer recht van inspraak heeft waar haar gezin zich gaat vestigen dan haar schoonmoeder (die inderdaad geen deel uitmaakt van het gezin)
De dochter maakt ook geen deel meer uit van het gezin, omdat deze verhuist is.
Ik vrees dat hier juridisch niets aan te doen is en zullen er gewoon goede afspraken gemaakt dienen te worden.
U kunt niet iemand niet verplichten om te verhuizen
"meesje" bedoelt waarschijnlijk met "haar gezin" het gezin zoals het nu is samengesteld, namelijk zijzelf en haar echtgenoot.
Het burgerlijk wetboek zegt:
"Art. 214. De echtelijke verblijfplaats wordt
door de echtgenoten in onderlinge overeenstemming vastgesteld. Bij gebreke van overeenstemming tussen de echtgenoten
doet de vrederechter uitspraak in het belang van het gezin.
Hieruit volgt dat het enkel de twee echtgenoten zijn die de woonkeuze bepalen, de mening van de moeder/schoonmoeder telt bijgevolg niet mee. Dit blijkt ook uit de rol van de vrederechter "
uitspraak in het belang van het gezin". Aangezien moeder/schoonmoeder geen deel uitmaakt van gezin zal de rechter
naar mijn mening meer gewicht geven aan het belang van de echtgenote, aangezien zij wel deel uitmaakt van het gezin.
ps "meesje": vroeger (toen de dieren nog spraken) toen ik mijn cursus burgerlijk recht blokte stond daar inderdaad in dat het de man was die het laatste woord had wat betreft de woonplaats; nu is dat dus niet meer zo (trouwens mannen hebben nu nooit meer het laatste woord...hebben in het algemeen eigenlijk niet veel meer te zeggen...)