domicilie

legere
Topic Starter

domicilie

#1 , 21 mei 2011 20:47

Mijn vriend huurt een appartement. Het huurcontract zegt hij weldra op, omdat hij een tijdje naar 't buitenland trekt.
Indirect kwam de vraag op de proppen of hij zich bij mij mag domiciliëren. Ik heb mijn eigen huisje. Wij zijn niet gehuwd en er zou ook geen sprake zijn van wettelijk samen te gaan wonen.
Kan mijn vriend zich zo maar bij me domiciliëren? Heeft dit juridische, financiële gevolgen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 21 mei 2011 21:10

Vriend schulden, deurwaarder komt bij u aankloppen en neemt uw goederen mee...

legere
Topic Starter

#3 , 21 mei 2011 21:15

en hoe kan ik mezelf veilig stellen?

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 mei 2011 10:26

Misschien door een deurwaarder te vragen, om VOOR het intrekken en domicilieren van uw vriend, een volledige inventaris te maken van uw eigen goederen, en dan dit dokument te laten registreren. Wat het u allemaal zal kosten weet ik echter niet, en wat zal er gebeuren met de goederen die je nadien nog hebt aangekocht???

j.demoor

#5 , 23 mei 2011 10:20

“Art.1...§ 2...Onder referentieadres wordt verstaan het adres van ofwel een natuurlijke persoon die is ingeschreven in het bevolkingsregister op de plaats waar hij zijn hoofdverblijfplaats heeft gevestigd, ofwel...De natuurlijke persoon of de rechtspersoon die de inschrijving van een andere persoon aanvaardt als referentieadres, verbindt zich ertoe daar alle voor die persoon bestemde post of alle administratieve documenten te laten toekomen...“(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten, de vreemdelingenkaarten en de verblijfsdocumenten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).

“Art.18.Worden beschouwd als tijdelijk afwezig...:2° personen die minder dan een jaar afwezig zijn voor studie- of zakenreizen of reizen in verband met hun gezondheid of voor de toerisme of vakantieverblijf buiten de gemeente van inschrijving...Art.20...§ 2. De tijdelijk afwezige personen, bedoeld in artikel 18, eerste lid, 2°...komen in aanmerking voor de toekenning van een referentieadres om beroepsredenen...”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

Een referentieadres heeft geen juridische of financiële gevolgen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Mariette

#6 , 23 mei 2011 11:03

Indien U toevallig moet gebruik maken van uitkeringen (ziekte uitkering, werkloosheidsuitkering, invaliditeitsuitkering) dan word je beschouwd als persoon ten laste van de persoon wiens domicilie bij je staat ingeschreven. het scheelt dan een heel pak indien je toevallig in die situatie zou terechtkomen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”